Slik blir du en digital superhelt

Fremtidens netthandel, digital kommunikasjon, nevrovitenskap og mobile betalingsløsninger var i fokus da PostNord Strålfors for niende år på rad arrangerte Smarter Communication Day.
– Den som har størst endringsvilje, står igjen som vinner, sa Louise Fuchs, kommunikasjonssjef for produkter og teknologi i Schibsted Media Group.

Representanter fra et stort antall bedrifter fra mange forskjellige bransjer møttes på KS Agenda Møtesenter i Oslo sentrum da PostNord Strålfors arrangerte sin årlige konferanse. Det ble et godt besøkt arrangement med inspirerende foredrag og interessante innlegg om alt fra nevrovitenskap til digital kommunikasjon.

– Det er en viktig og interessant reise vi har foran oss. Kundene stiller høyere krav, og derfor er det svært viktig å holde tritt med utviklingen, sier Kåre Lund, Salgsdirektør i PostNord Strålfors AS.

Christer Sjökvist, Director of Business Development Marketing hos IpsosDet store spørsmålet for mange er hvordan best nå ut til målgruppen når det eksisterer et hav av ulike medier. Viktigere enn noensinne er det å kjenne kundene sine, for å kunne møte dem på rett måte i de rette kanalene.

At det ikke er lett å sile alle dataene, vitnet Nordens første nevrovitenskapelige markedsføringsstudie om.

– Dagens kunder sier én ting og gjør noe helt annet. Da må vi finne andre måter å forstå dem på, fortalte Christer Sjökvist, Director of Business Development Marketing hos Ipsos.

Han står bak studien sammen med Mike Storm, Chief Operating Officer i Neurons Inc., og Karin Nilsson, Nordic Insight Manager, Communication Services i PostNord.

Mike Storm, Chief Operating Officer i Neurons Inc.To hundre personer, hundre svenske og hundre danske, ble studert ved hjelp av eyetracking og EEG mens de så på ulike typer reklamekampanjer i et miljø der de følte seg avslappet. Resultatet viser hvilken slagkraft man oppnår ved å kombinere fysisk og digital kommunikasjon. Det viser også at kunder generelt bruker mer tid på fysisk reklame og leser den med større oppmerksomhet enn om de mottar samme budskap digitalt, der høyere kognitivt stressnivå krever mer kortfattede budskap.

De digitale kanalene er imidlertid ikke uviktige. I stedet blir budskapet styrket i de digitale kanalene etter først å ha vært presentert i fysisk reklame. Den digitale reklamen kan da bygge videre på det positive grunnlaget som den fysiske reklamen har skapt. Gjør du det omvendt, uteblir effekten fullstendig.

Nicolai Henriksen Langholm er Partner Manager i Link MobilityNicolai Henriksen Langholm er Partner Manager i Link Mobility, Nordens største aktør innenfor tekstmeldinger og mobilkommunikasjon. Han fortalte at 87 prosent av oss nordmenn nå har med oss telefonen hele tiden.

– Da må vi selvsagt være til stede der. Alt må imidlertid være enkelt, raskt og tilpasset for at kunden skal få best mulig opplevelse, sier Nicolai Henriksen Langholm.

Arne B. Anderssons tur. Han er nordisk e-handelsrådgiver i PostNord og et ikon innenfor svensk e-handelEfter en kort pause med hyggelig samvær var det Arne B. Anderssons tur. Han er nordisk e-handelsrådgiver i PostNord og et ikon innenfor svensk e-handel, og han snakket om hva digitalisering innebærer for bedriftene.

– Som bedrift må man i dag være oppmerksom på de ulike trendene som kommer, for å kunne møte dem på beste måte. Se det ikke som en trussel, men mer som en utfordring og en mulighet, sa Arne B. Andersson om hvordan man skal overleve som bedrift i dag.

Louise Fuchs, kommunikasjonssjef for produkter og teknologi i Schibsted Media Group og styremedlem i tech-nettverket for kvinner (TENK)Dagen ble avsluttet av Louise Fuchs, kommunikasjonssjef for produkter og teknologi i Schibsted Media Group og styremedlem i tech-nettverket for kvinner (TENK). Hun snakket om hvordan man blir en digital superhelt. Ett av tipsene hennes handlet om «mindset», eller tankegang.

– Det gjelder å være nysgjerrig. Man snakker om «growth mindset» og «fixed mindset». Nitti prosent av oss trekkes mot å gjøre det vi alltid har gjort, men det gjelder å være klar over det. Det er den som har størst endringsvilje, som står igjen som vinner.