For Lyreco er bestillingen bare et klikk unna

Systemet må være enkelt å bruke for de ansatte og kunne bygges ut med flere funksjoner etter hvert. Det var vesentlige krav da Lyreco skulle begynne å sende ut kundetilbud med e-post.

Lyreco_02_thorbjorn Lauritsen_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Thorbjørn Lauritsen, Market Development Manager for Lyreco i Skandinavia.

Selskapet

Lyreco i Danmark er et datterselskap som er hundre prosent eid av det franske Lyreco-konsernet, en familieeid virksomhet som selger kontorprodukter til bedrifter. Det finnes datterselskaper i de fleste områdene i Europa, Canada, Asia og Australia. Alt i alt er Lyreco representert i 27 land og har mer enn 10 000 ansatte. Lyreco Skandinavia, med hovedkontor i Roskilde, omfatter Danmark, Sverige og Norge.

Utfordringen

Lyreco i Danmark, som er landets største B2B-leverandør av kontorprodukter, ønsket å begynne å sende ut tilbud til kundene med e-post. Konkurrentene var allerede i gang, og Lyreco trengte et godt verktøy som var enkelt å forstå og bruke for de ansatte i bedriften. Samtidig ville de at systemet skulle være fleksibelt, og at det skulle være mulig å bygge det ut med flere funksjoner senere.
E-brevene som skulle sendes, måtte også kunne kobles direkte til nettbutikken. Det viste seg å være en særlig utfordring, fordi sidene for noen av produktene ikke hadde egne nettadresser. I tillegg krevde løsningen at kunden allerede hadde en konto, og at brukernavn og passord ble fylt ut. Denne prosessen ble svært omstendelig for kunden.
Lyreco i Danmark er del av et stort konsern som etter hvert vil få et helt nytt nettsted der også nettbutikken blir oppdatert. Etter hvert ble det bestemt at problemet med direktekoblinger måtte løses på annet vis.

Løsningen

Blant en håndfull selskaper valgte Lyreco i Danmark til slutt Strålfors. I tillegg til en enkel, men fleksibel løsning med en egen mal for Lyreco i Send Direct, utviklet Strålfors også en separat nettbutikk til kampanjetilbudene.
– Det var en lang, men spennende prosess. Både Lyreco og Strålfors måtte ha helt klart for seg hva slags løsning vi trengte, og så måtte vi komme frem til hvordan det kunne gjennomføres på beste måte. Det forteller Thorbjørn Lauritsen, Market Development Manager for Lyreco i Skandinavia.
Nå blir det sendt ut e-post en gang i uken til de kundene som har meldt sin interesse, i både Norge, Sverige og Danmark. Når kunden klikker på et interessant produkt, blir vedkommet ført direkte inn i nettbutikken, og med bare et par ekstra klikk er kjøpet gjennomført. Kundenummeret ligger ved i kampanjemeldingen.
– I stedet for å koble e-postsystemet sammen med den eksisterende nettbutikken, ble det bygd en ny og enklere variant: en egen landingsside der alle de aktuelle tilbudene kunne legges inn. Bestillingen havner i det vanlige ordresystemet, og kostnaden havner – via kundeserviceavdelingen – på kundens vanlige faktura, sier Thorbjørn Lauritsen.

Resultatet

Fra årsskiftet 2011/2012 har Lyrecos skandinaviske kunder kunnet motta aktuelle tilbud direkte i innboksen hver uke. Med en åpningsandel på gjennomsnittlig 30 prosent er Thorbjørn Lauritsen godt fornøyd.
Mange av kjøpene er forholdsvis små, og om Lyreco hadde sendt ut en selger til bedriften, ville bestillingen ikke ha vært lønnsom. Lyreco selger dessuten ofte opptil 2 000 prosent flere enheter av varene i e-postutsendelsen i den perioden kampanjen varer.
– Løsningen er godt gjennomtenkt og fungerer til nettopp de oppgavene vi ønsket.
På hovedkontoret i Roskilde blir det i nært samarbeid med leverandørene bestemt hvilke produkter som skal tilbys til kampanjepris. Deretter lager en grafiker et bilde som presenterer alle varene med priser, og etter en enkel opplasting og kobling til kampanjenettbutikken, er e-postmeldingen klar for utsendelse til kunder i tre land.

Fremtiden

Lyrecos mål er å utvikle e-postutsendelsene. Deres egen salgsstatistikk gir en viss pekepinn, men det er også bygd inn diverse målefunksjoner i Send Direct.
– Vi ønsker å bruke flere av de funksjonene som ligger i systemet. En gang iblant vil vi også gjennomføre såkalte splittester for å se hva som fungerer, og hva som ikke gjør det. I tillegg vil vi begynne å segmentere og personliggjøre e-postutsendelsene, sier Thorbjørn Lauritsen.