Rask varsling virker godt for Matkahuolto

Når en pakke har ankommet utleveringsstedet, sender PostNord Strålfors ut brev eller tekstmelding til kunden. Hurtighet er viktig for både kundene og den voksende nykommeren Matkahuolto.

Matkahuolto_juha_Stralfors_VNN_875x580.jpg.jpg

Juha Wallin, Business Manager Matkahuolto. Bilde: Cata Portin

Selskapet

Matkahuolto leverer pakker til alle steder i Finland og på Åland. De fleste av forsendelsene sendes med det nasjonale bussnettet. Leveranser til utlandets tas hånd om gjennom et samarbeid med TNT. Matkahuolto er eid av 340 private, finske busselskaper og har cirka 700 ansatte. I tillegg til reise- og frakttjenester driver selskapet også kafeer og kiosker.

Utfordring

Det er hard konkurranse om pakkemarkedet i Finland for tiden. Den finske posten og Itella er ledende med femti prosent av markedet, men nykommeren Matkahuolto har lyktes å ta 20 prosent. Rask varsling når pakkene har nådd utleveringsstedet, er viktig for både kundene og Matkahuolto.

Løsning

Forbrukeren velger allerede ved bestillingen hva slags varsling han eller hun vil ha når pakken har kommet frem til et av Matkahuoltos 1 100 servicesteder i Finland. I butikken skanner personalet strekkoden på pakken, og PostNord Strålfors får da beskjed om å sende informasjonen videre til kunden. Deretter sendes det ut et vanlig brev eller en tekstmelding, avhengig av hva kunden har valgt.

– Vi sender 45 000–50 000 brev og 400 000 tekstmeldinger i måneden, sier Juha Wallin, Business Manager hos Matkahuolto. Det vil altså si nesten en halv million varsler som hver måned sendes ut via PostNord Strålfors på sin vei til Matkahuoltos kunder.

Resultat

Matkahuolto håndterer årlig 10 millioner pakker, og 98,7 prosent av dem blir levert til rett tid. Det vanligste er at kundene henter pakkene sine i matbutikken, da som regel i Suomen Lähikauppa, som er den matvarekjeden Matkahuolto samarbeider mest med, og som har de mest sjenerøse åpningstidene i Finland.

Matkahuolto har også tjenester som henting og distribusjon fra dør til dør. Og gjennom en avtale med PostNord leverer Matkahuolto også to millioner pakker i året for posten.

I tillegg til de nesten 500 000 brev- og tekstmeldingsvarslene som går ut hver måned, blir det også daglig sendt 2 500 e-brev til de kundene som har valgt det som varslingsmetode. De er imidlertid ikke innom PostNord Strålfors, men blir sendt direkte fra Matkahuolto. Helst vil Juha Wallin at så mange som mulig velger varsling via tekstmelding.

– Det er raskere og mer direkte, og det er bedre både for oss og kunden. Både vanlige brev og e-brev tar lenger tid, sier han.

Fremtiden

Det er vanskelig å spå hvordan det finske pakkemarkedet kommer til å utvikle seg. I dag handler folk mer og mer på nettet, og det genererer pakker og leveranser. Ingen vet heller hva som vil skje med de gamle postverkene og hvordan det påvirker konkurransen.

– Men én ting er sikkert – hvis vi spiller kortene våre godt, går vi en lys fremtid i møte. Og da føles det godt å ha sterke aktører som PostNord Strålfors og PostNord ved vår side, sier Juha Wallin.