Skånetrafikens effektive og bærekraftige helhetsløsning

Samarbeidet mellom Skånetrafiken og PostNord Strålfors forenkler alle prosessene. Den unike løsningen er både miljøvennlig og effektiv. 

Skanetrafiken_01_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Bilde: Ewa Levau

Selskapet

Skånetrafiken ble grunnlagt i 1999 i forbindelse med at Skåne ble en region. Siden den gang har antall reisende med kollektivtrafikken i Skåne blitt mer enn fordoblet. Fremtidsprognosen er dessuten tydelig: Stadig flere skåninger setter bort bilen til fordel for kollektivtrafikken.

– Bare antall reisende med tog forventes å seksdoble seg frem til 2037, det vil si 180 millioner reiser i året, mot dagens 30 millioner reiser. Det forteller Peyman Sabet, salgssjef hos Skånetrafiken.

Utfordringen

Nesten en kvart million mennesker hverdagspendler i Skåne. Mange tar også toget over Øresund til Danmark og København. Andre benytter muligheten til enkelt å ta seg ut i verden via flyplassen i København eller via Landvetter utenfor Göteborg.

– Disse reisemulighetene er ganske enestående, i hvert fall i Skandinavia. Vi ser en stor utfordring i å dekke de reisendes behov og tilby dem enkle og rimelige reiser, sier Peyman Sabet.

Skånetrafikens gamle betalingssystem var imidlertid utslitt og klart for utskiftning. I tillegg etterspurte de reisende flere måter å kjøpe, fylle på og sperre reisekortene sine på.

Løsningen

I august 2009 ble Jojo-kortet lansert: et kontaktløst kort utstyrt med brikke i stedet for magnetstripe. Jojo-kortet kan dermed ikke bli avmagnetisert, men kan programmeres med en rekke tjenester. Alle Jojo-kort har unike kortnummer og kan knyttes til de spesifikke brukerne. Registreringen utføres på ”Mine sider”, de reisendes egne sider på Skånetrafikens hjemmeside.

De som mister Jojo-kortet sitt, kan nå også sperre det. Systemet vet hvilken verdi kortet har når det blir sperret, og et nytt kort med samme verdi sendes ut direkte til kundens postkasse i løpet av et par dager.

– Sperretjenesten har vært etterspurt av kundene og blir satt stor pris på. Hensikten med å bytte betalingssystem har nettopp vært å forenkle reisene for kundene, sier Peyman Sabet.

Resultatet

Frem til årsskiftet 2009–2010 hadde vel 300 000 av Skånetrafikens reisende byttet ut sine gamle kort med magnetstripe og fått Jojo-kort. Kortet kan kjøpes og fylles på ved Skånetrafikens kundesenter og på hjemmesiden. Der kan Skånetrafikens reisende også kjøpe ”Sommerkort” – et kort som gjelder under årets varme måneder og gir brukeren anledning til å delta på ulike sommeraktiviteter rundt om i Skåne. De som ønsker det, kan dessuten betale bybussbilletten med mobilen.

– Teknologien har vært i bruk lenge på andre kanter av verden. For eksempel i Asia kan man til og med handle småtterier på butikken med mobilen. Jeg tror det kommer til å bli sånn her hjemme også om noen år, sier Peyman Sabet.

Fremtiden

Neste trinn er å tilby de reisende mulighet til å kjøpe Jojo-kort og Sommerkort hos noen av Skånetrafikens kommisjonærer: Pressbyrån, Seven Eleven og Coop.

– Tanken er at kundene skal kunne kjøpe et forhåndsfylt kort eller fylle på kortet når de kjøper avis eller handler inn for uken, sier Peyman Sabet.

Et prøvetiltak er å sende nyinnflyttede innbyggere på ulike steder i Skåne en velkomstpakke med Jojo-kort, rutetabeller og bykart.
– Vi arbeider hele tiden med å lokke flere bilister over i kollektivtrafikken, sier Peyman Sabet.