Finkraft: ”Tydelig fakturering lønner seg”

Med nytt navn og ny strategi satser det finske kraftleverandørselskapet Finkraft nå stort på bedriftskunder. Det stiller helt nye krav til så vel kundekommunikasjon som selve organisasjonen.
– Fakturaene våre må være enkle å forstå, slik at vi leverer en god kundeopplevelse, sier administrerende direktør Peter Mero.

Finkraft_Peter_Mero_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Selskapet

Det finske energimarkedet består av cirka 80 leverandører. De fleste er lokale selskaper som arbeider med å overføre eller produsere kraft. Finkraft tenker annerledes.

– Det eneste vi gjør er å selge grønn kraft til gode priser. Vi er helt uavhengige av alle produsenter og kraftoverføringsselskaper. Det gjør oss unike, sier Peter Mero, som er administrerende direktør for Finkraft. Navnet Finkraft er nytt – selskapet het tidligere Market Energi. Også eieren, holdingselskapet European Energy Group, er ny.

Utfordringen

Med den nye eierstrukturen fulgte det en justering av forretningsstrategien. På kort tid har Finkraft gått fra å ha bare privatkunder til å ha mellom 30 og 40 prosent B2B-kunder, og målet er å nå 50 prosent i løpet av et år. Tidligere fikk Finkraft inn kunder gjennom aktivt telefonsalgsarbeid, god omtale fra andre kunder og en konkurransedyktig laveste pris på en sammenligningsnettside for forbrukere, energiavirasto.fi. Denne arbeidsmåten fungerer bra for å få inn privatkunder, men bedriftskunder krever en annen taktikk.

– Fakturaene våre må være enkle, vi må ha svært gunstige priser, og kundeavdelingen skal helst svare på telefoner i løpet av et minutt. Finkrafts fakturaer bygger på store mengder informasjon. Det å kunne formidle all denne informasjonen på en enkel og tydelig måte er en utfordring, ikke minst fordi kundene er så mange, og alt må være 100 prosent riktig.

Løsningen

For å unngå dyre samtaler til kundeavdelingen er det viktig å lage fakturaene så enkle som mulig. Siden Finkrafts produkter hele tiden endrer seg, trenger selskapet en fleksibel løsning som gjør det mulig raskt å endre fakturamalene når det er behov for det. – En slik løsning får vi hos Strålfors, sier Peter Mero.

Resultatet

Resultatene har ikke latt vente på seg.
– Vi har nå betydelig kortere prosesser når vi endrer fakturamalene, og det sparer oss selvsagt for penger. Vi ser også stor forskjell på leveringen av fakturaene, og i tillegg har antall samtaler til kundeavdelingen gått ned med over 20 prosent.

Fremtiden

I 2014 regner Finkraft med å omsette for 7 millioner euro. Målet er imidlertid en drastisk økning av tallene.

– Vi skal vokse organisk, og vi kommer til å bli mye mer synlige fremover. I løpet av fem år regner jeg med at vi er en betydelig større aktør i Finland, sier Peter Mero, og han mener Strålfors vil være en viktig del av denne prosessen.

– De vil hjelpe oss slik at vi blir mer effektive. Produktene våre må hele tiden være oppdatert, og faktureringen blir da en viktig del siden det er vår eneste regelmessige kontakt med kundene. Tydelig fakturering lønner seg. Så enkelt er det.