Dette er mobilfaktura

Mobilen er kanalen som vi alltid har med oss, og derfor reagerer vi raskt når vi får viktige meldinger der. Med mobilfaktura får du bedre kundeopplevelser, høyere betalingsvilje og kortere innbetalingstid.

Mobilfaktura_872.jpg

Med PostNord Strålfors’ Mobilfaktura får privatkunder og mindre bedriftskunder faktura og betalingsmuligheter i en og samme løsning.

Vi har i flere år nå kunnet bestemme selv hvordan vi vil motta fakturaer. De blir sendt ut elektronisk eller fysisk. Nå kan vi også velge hvordan vi vil betale dem. 

Tidligere tekstmeldingsløsninger på markedet har bare vist beløp og KID-nummer. Med mobilfaktura er betalingsfunksjonen inkludert som en del av løsningen. Med mobilfaktura fra PostNord Strålfors blir det sendt en tekstmelding, og så velger mottakeren selv betalingskanal: nettbank, kort eller en av flere nordiske betalingsapper, som Swish, Vipps eller MobilePay. 

Større oppmerksomhet og høyere betalingsvilje

En av de store fordelene med mobilfaktura er at den får mye større oppmerksomhet enn fakturaer i andre kanaler, samtidig som betalingsviljen blir høyere. Mobilen er kanalen vi alltid har med oss. Alle reagerer når det kommer en tekstmelding, så tiden fra oppfordring til handling blir mye kortere enn for andre kanaler. Det gjelder heller ikke bare de yngre og mer mobilvante generasjonene. 

Slik fungerer mobilfaktura 

  1. Datafiler sendes til PostNord Strålfors.
  2. Datafilene blir bearbeidet og fakturaer sendt ut i den kanalen mottakeren har valgt – som fysisk faktura, e-faktura, til en digital postkasse eller som mobilfaktura.
  3. Det sendes tekstmelding til de mottakerne som har valgt å få mobilfaktura.
  4. I tekstmeldingen er det kobling til fakturaen. Meldingen kan også inneholde andre budskap, informasjon eller markedsføring.
  5. Koblingen fører til en landingsside med all betalingsinformasjonen. Siden er utformet i tråd med kundens ønsker – blant annet hvilke betalingskanaler mottakerne skal kunne bruke.
  6. Mottakerne betaler fakturaen på landingssiden ved å velge mellom de tilgjengelige betalingskanalene – nettbank, kort eller diverse nordiske betalingsapper.
  7. Hvis kunden ønsker ekstra høy sikkerhet, kan det brukes e-legitimasjon.
  8. De som velger kortbetaling, trenger bare fylle ut kortopplysningene én gang. Deretter ligger de lagret i systemet.