Fra plastkort til apper – slik styrker du lojaliteten blant kundene

For ti år siden var elektroniske gavekort og kundeklubbkort noe av det mest trendy man kunne ha i lommeboken. I dag er mange av plastkortene erstattet av mobile apper.

Intellipocket_Strålfors1_872x580.jpg

Digital markedsføring med personliggjort innhold er fremtiden. Det mener Markus Grannenfelt, administrerende direktør for app-bedriften Intellipocket.

Forestill deg at du kan gi kundene rabatter, bonussjekker og informasjon om bedriftens nyeste produkter og tjenester – direkte i mobilen.

Slik fungerer finske Intellipockets mobilløsning.

Alltid til stede i kundens lomme

Forretningsideen – å løfte kundelojaliteten til nye høyder ved hjelp av kunde- og medlemsapper på mobilen – har gjort Intellipocket til en av vinnerne av prisen Red Herring Top 100 Europe 2015.
– Med en app i kundens mobil er man alltid til stede i lommen. Det åpner en ny kommunikasjonskanal med bortimot ubegrensede muligheter, sier Markus Grannenfelt.
Kort forklart fungerer Intellipockets app-løsning som en hvilken som helst mobilapp. Ved hjelp av en skybasert plattform kan bedriftene ha sin egen mobile applikasjon, som enkelt kan tilpasses bedriftens grafiske profil og knyttes til CRM-systemet.

Når appen er nedlastet, gir den bedriften opplysninger om kundens navn og telefonnummer samt telefonmodell og hvilket operativsystem telefonen bruker. Koden med informasjon blir kompilert i sanntid.
– Det fine er at vi får vite når, hvor og hvordan kunden bruker appen, fortsetter han.

Identifiserer lojalitet

Identifisering var også hensikten med plastkortene da de erstattet papirkuponger og papirklubbkort på midten av 2000-tallet.
– Da var imidlertid kjeden betydelig lengre, understreker Markus Grannenfelt.
For eksempel måtte datidens VIP-kunder melde seg inn i medlemsklubben ved hjelp av en innmeldingsblankett av papir eller påmelding på nettet. Kundens personopplysninger og adresse ble deretter sendt til kundeavdelingen, som tastet inn opplysningene i et CRM-system. Informasjonen ble så sendt videre til et produksjonshus, der plastkortene ble utstyrt med riktig navn og sendt til mottakerne i posten.
– I dag kan kundene i stedet registrere seg umiddelbart i butikken på et nettbrett eller via nettet. Og kan deretter motta alle tilbud direkte til mobilen via en app. De digitale mulighetene åpner snarveier til nærere relasjoner med kundene og dermed sterkere kundelojalitet med betydelige kostnadsbesparelser, sier Markus Grannenfelt. 

Tror du plastkortene kommer til å forsvinne?

– Alt som kan digitaliseres, vil nok bli digitalisert. Om det tar ti år eller mer, er det ingen som vet. Men det finnes mange eksempler på varemerker som har oppdaget at det i dag er mulig å drive forretninger på helt nye måter. Airbnb er et godt eksempel. De rommene som leies ut, eies ikke av hotellet, men kan bestilles av kundene på nettet og via en app, sier Markus Grannenfelt.
– Generelt sett vil forbrukerne i fremtiden ha bedre kontroll over hvordan de dataene de genererer, blir brukt av de ulike bedriftene. Kundene vil mest sannsynlig ha oversikt over dataene og selv kunne bestemme hva bedriftene får gjøre med dem.
– Forbrukerne vil også tydeligere kunne velge hva slags informasjon de vil ha i de forskjellige kanalene. Det vil igjen si at bedriftene må bli flinkere til å personliggjøre kommunikasjonen. Hvis kunden for eksempel er vegetarianer, vil vedkommende helst slippe å få tilbud om lave priser på kjøtt.
– Fremtidens teknologi skaper helt nye forutsetninger for forretningene. Kanskje er det ikke langt igjen til at kjøleskapene våre vet når vi trenger å kjøpe mer melk, og bestiller den for oss i matbutikken vi bruker.