Bildegjenkjenning får varemerket til å skille seg ut

Hva har Facebook, Google, Amazon, Pinterest og Alibaba til felles? Alle har investert i bildegjenkjenningsteknologi for å få varemerket og markedsføringen til å skille seg ut.

Image_Postnord_Strafors_872x580.jpg

Bildegjenkjenning er ikke noe nytt innenfor markedsføring, men det blir en stadig mer
populær metode for å forsøke å løfte markeds­føringen og varemerket til et nytt nivå.

Pinterest har nylig oppdatert sin visuelle søkefunksjon, som nå drives av maskinlærings- og bildegjenkjenningsteknologi og dermed lar brukerne søke etter det de ikke har ord for å
beskrive.

Facebook driver med omfattende forsking på mulighetene med ansiktsgjenkjenning. Instagram sies også å eksperimentere med et nytt annonseformat til Apples 3D Touch-funksjon, som lar brukerne veksle mellom forskjellige produktbilder.

Amazon har gått et steg videre og utviklet mobilappen Firefly. Appen kan identifisere bilder av bøker, videoer, e-postadresser, OCR-koder, QR-koder, nettadresser, musikk og telefonnumre, og gir brukeren en digital versjon av dataene og mulighet til å spore objektet.

Også Googles eksisterende mobilapp Goggle gir ved hjelp av bildegjenkjenning brukeren informasjon om den gjenstanden som han eller hun peker mobilen mot.

Kinas største e-handelsplattform Alibaba har siden mai i år hatt en funksjon som lar mobile brukere betale for produkter ved hjelp av en selfie.