Apper – en effektiv kommunikasjonskanal i kundens lomme

Ønsker du å kunne kommunisere med kundene når som helst og hvor som helst – i en kanal de alltid har med seg? Mobilapper brukes på vellykket vis til alt fra digitale kampanjer til lojalitetsprogrammer og intern kommunikasjon.

Stralfors_app solution_Pekka_Suomi_872x580.jpg

Hva har du nesten alltid med deg? Husnøkler, lommebok og mobil?
Da er du ikke alene. Mer enn 2,5 milliarder mennesker har i dag smarttelefon – et tall som forventes å øke til 6,1 milliarder i 2020.

Mange har dessuten mobilen i lommen.
– Mobile apper gjør det mulig for bedrifter å kommunisere med kundene i en kanal som kundene selv har valgt, uavhengig av hvor de befinner seg. Det sier Pekka Suomi, prosjektleder og produktspesialist for informasjonsteknologi og service i Strålfors Finland.

Kampanjer i flere kanaler

Kampanjer er ett eksempel der apper kan være del av en flerkanalsstrategi.
Appen kan for eksempel fungere som direktekobling til en nettside og gi brukeren tilgang til den viktigste informasjonen med bare et klikk. Det være alt fra kampanjetilbud til informasjon om nye produkter og tjenester.

Ved å bruke mobilapper i markedsføringen får du som avsender også flere målepunkt for konverteringsmålene.
Strålfors' siste julekampanje ble gjennomført i flerkanal med julekalender både på nettsiden og i en app. På den måten kunne deltakerne nå kalenderen i flere kanaler, samtidig som vi fikk informasjon om hvilken kanal de foretrakk å bruke, sier Pekka Suomi.

Styrker kundelojaliteten

Mobile apper begynner også å ta over rollen som lojalitetsbærer. I stedet for å ligge på et plastkort i lommeboken kan alt fra kundeklubbtilbud og lojalitetspoeng til gavekort samles i en app.

– Apper kan erstatte lojalitetskortene og samtidig være en personlig kommunikasjonskanal direkte til kundene. Uansett om man bruker plastkort eller app, er det viktig å gjøre seg fortjent til plassen i kundens lomme ved å gi kunden aktuelle tilbud, sier Pekka Suomi.

Intranett i lommen

For bedrifter som vil forenkle den interne kommunikasjonen, kan mobilapper være et effektivt digitalt verktøy. For eksempel kan arbeidsgruppens kontaktopplysninger og jobbkalendere samles i en app og dermed være tilgjengelig for medarbeiderne uansett hvor de befinner seg.

Man kan også bruke apper til å sende feilmeldings- og statusrapporter fra produksjonen eller konkrete prosesser i organisasjonen. Den digitale teknologien gjør det dessuten mulig å segmentere mottakerne, slik at riktig person får riktig informasjon i riktig situasjon.

– Det er mye å hente på å utnytte de digitale mulighetene til intern kommunikasjon. Vi i Strålfors Finland er selv i ferd med å koble intranettet vårt til en app som skal forenkle det daglige arbeidet for medarbeiderne, sier Pekka Suomi.