Bot Shop, hva er det?

Mange bedrifter satser store ressurser på å utvikle apper som skal gjøre det enklere for kundene for eksempel å kjøpe bussbillett. I markedsføringen blir kundene oppfordret til å ”laste ned appen”. Men hvor mange er det som faktisk laster ned en
ny app? Og hvor mye enklere hadde det ikke vært om man kunne kjøpe billetten der og da i en allerede eksisterende app?

Botshop_NO.jpg

Nye metoder for å skape salg via sosiale kanaler

Nå har nye botshop begynt å etablere seg på markedet. Ved hjelp av nettpratfunksjoner som Kik og Facebook Messenger kan man som bedrift la en "robot", en bot, svare på kundenes spørsmål direkte i nettpraten. Mange bruker bare noen få apper, og derfor er det ønskelig å komme seg inn i nettpratfunksjonen og få kundene til å handle direkte via nettpratkanalen – alt for å gjøre det så enkelt som mulig for kundene. Som bedrift er det mulig å velge forskjellige funksjoner som blir tilpasset hver enkelt kundes behov. Dette fører til en helt ny relasjon med kundene og åpner for både kunder og bedrifter idet man får direkte kontakt.

Facebook Messenger er en av nettpratfunksjonene som hver måned har om lag 800 millioner aktive brukere. Å bruke denne funksjonen er en god måte å fange kunder på. Facebook avslørte på sin store konferanse i april 2016 at også de kaster seg på botshop-trenden. Akkurat nå finnes den bare i betaversjon, men det vil ikke ta lang tid før stadig flere bedrifter hopper på. Kik, en annen nettpratfunksjon, har allerede gått i gang med botshop. De tilbyr alt fra morsomme Vines-videoer til moteråd fra H&M.

Med en ny måte å skanne koder på, noe à la QR-koder, kan kunden skanne i nettpratfunksjonen og gå direkte til det som velges. Hele prosessen blir mye kortere, og all informasjon bli vist i samme vindu.

Forestill deg en restaurant der gjestene vil bestille mer mat. I stedet for å be kelneren om menyen, bruker de en kode til å skanne direkte i nettprattappen og bestille. Alt via telefonen. Man handler rett og slett via nettpratfunksjonen, og så vil "boten" komme med forslag til ulike alternativer.

Botshop – En bot kan sies å være en slags robot, datamaskin eller supersmart app. Du kan spørre om været og få tilbake et tre dagers varsel. Som en venn som alltid er til stede, enten du skal kjøpe noe nytt eller vil ha levert en vits. Bedriften kan stille inn en mengde svar og forskjellige muligheter som gir kundene svar på spørsmål om nettopp ditt produkt.