Fra data til dating

Rahul Lindberg Sens beste tips til langvarige kundeforhold:

Date_Stralfors_PostNord_872x580.jpg

Forstå og bruk de digitale mulighetene

  • Digitaliseringen skaper helt nye markeder, med mer kunderettede produkter og tjenester. Digitale produkter og tjenester fungerer også over tid og rom og har evne til å forplante seg.
  • Bedriftene må henge med på dette digitale skiftet. Det spiller ingen rolle hvor mye du elsker designmøbler eller saker og ting, de er statiske og blir eldre med tiden. Digitale tjenester, derimot, kan hele tiden fornye seg og fortsette å vokse.

Skap unike produkter – og unik kundekommunikasjon

  • Etter hvert som det dukker opp flere og flere digitale løsninger, vil også kunderelasjonene forandre seg og bli mer komplekse. Dagens kunder krever personlig tilpassede tilbud – i de kanalene som kundene selv velger å bruke.
  • På samme måte som hver enkelt kunde er unik, må du som bedrift være unik i kunde­kommunikasjonen. Hvis ikke risikerer du at produktene og tjenestene dine forsvinner inn i tåken av for lengst glemte apper.

Belønn trofaste kunder

  • Airbnb belønner kunder som anbefaler nettportalen til venner og kjente, med poeng som de kan bruke til å bestille overnatting med rabatt. Dropbox belønner trofaste kunder med ekstra lagringsplass.

Slik dater du ved hjelp av kundedata

Svar på disse spørsmålene, og lag deg en datingstrategi som du kan bruke på eksisterende og nye kunder.

  • Hvordan traff dere hverandre for første gang?
  • Hvem inviterte til date?
  • Hvordan visste dere at dere passet sammen?
  • Hvem spurte om dere skulle bli kjærester?
  • Hvordan var bryllupet?
  • Hvordan ser forholdet ut i dag?