Sikre din kundedata

Tilværelsen vår på internett er nesten like påtakelig som det fysiske livet. Kommunikasjon. Bankkontoer. Fakturaer. E-post. Samtidig som vi eksponerer oss digitalt øker også kravene til sikre systemer.
– Sikkerhet har blitt et forretningsverktøy som skal støtte bedriften. Det styrker konkurranseevnen og gjør avtaler mulig, sier Boris Berberovic, Group Security Manager ved PostNord Strålfors.

Boris_PostNord_Stralfors_872x580.jpg

– Kravene til sikkerhetssertifisering vil øke, sier Boris Berberovic, Group Security Manager ved PostNord Strålfors.

Det er flere store sikkerhetsutfordringer knyttet til overgangen fra papir til digital kommunikasjon. Når volumene blir mer omfattende, blir også skadene større dersom følsomme opplysninger skulle gå tapt eller bli eksponert.

– Vi ser at mange av kundene våre selv sliter med å fornye egne tjenester som skal være fremtidssikre – de digitaliserer svært mye, sier Boris Berberovic.

Markedet er fremdeles uregulert og noe umodent når det gjelder sikkerhetskravene. Det innebærer at PostNord Strålfors iblant fungerer som konsulent for kundene for å hjelpe dem å posisjonere seg riktig i forhold til bransjekrav og lovgivning.

– Kravene til sikkerhetssertifisering vil øke. Det kommer også en helt ny omarbeiding av loven om personvern som er mye tøffere og stiller flere krav. Den nye forordningen skal gjelde i EU fra juni 2018. Det må kundene begynne å tenke på.

Ved PostNord Strålfors blir det håndtert store mengder følsomme data. Personvern og integritet er derfor svært viktig for kundene.

– Kundene våre leverer ofte digitale filer med det helligste de har, nemlig kundeopplysningene. Vi har informasjon fra mange land og bransjer, som banker, offentlige myndigheter og telekomselskaper. Det gjør oss interessante for hackere, og sikkerheten er svært streng. Kundedataene blir sikret "lag på lag" med alt fra fysisk sikkerhet som kameraer og vakter, til antivirusprogrammer og overvåking.

Når sikkerheten svikter

Når sikkerheten svikter, kan konsekvensene bli enorme. Boris nevner et par eksempler.

En av verdens største produsenter av spillkonsoller ble hacket i 2011, og om lag 77 millioner personkontoer med samtlige opplysninger ble eksponert. Selv kredittkortopplysninger ble lekket. Produsenten ble saksøkt for en tredel av børsverdien, og i løpet av en måned hadde aksjeverdien sunket med 30 prosent.

Da spionorganisasjoner hacket seg inn hos en av verdens største SIM-kortkjemper, sendte det skjelvinger gjennom hele verden. Med to milliarder produserte SIM-kort i året og flere kjente mobilselskaper som kunder kunne skaden ha blitt enorm. Produsenten vedgikk at angrepet antagelig hadde funnet sted, men sa at ingen krypteringsnøkler eller andre kundeopplysninger var lekket.

– Med krypteringsnøkler er det mulig å overvåke en stor del av verdens mobile telekommunikasjon og datatrafikk. Hvis den døren står åpen for avkoding av samtaler eller planting av virus, kan du ikke stole på noen lenger. På nasjonalt nivå er det naturligvis et skrekkscenario. De som lykkes med å ta seg inn i systemene, kan få vite nesten alt om innbyggerne. Og hvis du vet hvor mye alle innbyggerne har på konto, kan valutaene manipuleres. Det er en nasjonal sikkerhetsrisiko på mange måter.

Autonome systemer

I dag lever vi i et forholdsvis modent informasjonssamfunn der mye handler om informasjonssikkerhet.

– Neste store steg er avanserte autonome systemer som jobber selvstendig. Husholdningsrobotene er her allerede, og sørkoreanske skoler har roboter som skal gjøre barna mer interessert i matematikk og teknikk. At teknologien inntar en stadig større del av livet, har sine fordeler. Samtidig gjør det oss mer teknologiavhengige og sårbare.

– I en tidligere tidsepoke førte alle veier til Rom; i dag fører alle veier til en digitalisert verden via sikkerhet. Særlig noen land er pådrivere når det gjelder sikkerhet, som Norge, Sverige, Polen og Finland. Vi skal håndtere fremtiden ved å tenke forretninger, være kompetente og undervise kundene i sikkerhet. Det er ikke den sterkeste eller største som overlever, det er den som er mest tilpasningsdyktig.

Strategisk spørsmål

I PostNord Strålfors er sikkerhet en ledelsesfunksjon og blir betraktet som et strategisk spørsmål som kan styrke forretningsdriften.

– Sikkerhetsaspektet må være med allerede på et tidlig stadium i alle overgripende prosesser, og for kundene er kostnadene transparente og begrunnet. Sikkerhet gjør at vi selger mer og styrker konkurranseevnen. Det minimaliserer skader og maksimaliserer det økonomiske resultatet.