Slik blir seervanene dine kartlagt

Strømmeselskapet Netflix studerer kundenes seervaner ned til minste detalj. Ved å dele inn etter hvilke serier og filmer abonnentene søker etter, hvor de tar pause og hvor de hurtigspoler har Netflix bygd opp en gedigen database.
– Det brukes algoritmer til å bestemme hva du kan tenkes å ville se, sier Jutta Haider, universitetslektor i bibliotek- og informasjonsvitenskap ved Lunds universitet.

PostNord_Stralfors-Sa_kartlaggs_dina_tittarvanor-875x580.jpg

Strømmeselskapet Netflix studerer kundenes seervaner ned til minste detalj. Ved å dele inn etter hvilke serier og filmer abonnent-ene søker etter, hvor de tar pause og hvor de hurtigspoler har Netflix bygd opp en gedigen database.

Blir du overrasket over hvor treffsikre Netflix' forslag ofte er om hva du kan se på? Kanskje er det disko-nostalgi fra 80-tallet som frister, kanskje kultfilmer om gale vitenskapsmenn.

Netflix trenger ingen krystallkule for å avsløre hva du ønsker å se. De vet det ganske nøyaktig. Hver eneste tenkelige film, dokumentar og serie i Netflix' utvalg er grundig vurdert. Også du som seer blir analysert ved hjelp av Netflix' egen algoritme.

– I dag er algoritmer en etablert metode for å bestemme i hvilken rekkefølge informasjonen skal presenteres, sier universitetslektor Jutta Haider.

Mikrotagger

Netflix forsøker å forutse hva du vil se, basert på dine egne og andre brukeres preferanser og valg. Dette kalles kollaborativ filtrering.

– Jo bedre Netflix forstår hva nettopp du vil ha, og kan tilby det, desto mer sannsynlig er det at du blir værende. Algoritmene kan imidlertid ikke bare være kollaborative, det vil si bygge på atferden til andre medlemmer i gruppen. De må også være personliggjorte for å passe til deg. Hvis man for eksempel som par eller familie har bygd opp en felles konto og siden skiller lag, vil det oppstå problemer. Da kan du ikke bare flytte over din egen profil til en ny konto. Det skjønner ikke algoritmene – i hvert fall ikke ennå, sier Jutta Haider.

Alt materiale som Netflix sender, blir merket i henhold til en mengde ulike variabler, eller mikrotagger. Romantikknivå, lykkelig eller trist slutt, til og med rollefigurenes moral og yrker blir vurdert. Innholdet blir delt inn i nærmere 80.000 grupper og undergrupper, med alt fra "drama for håpløse romantikere" til "kritikerroste kriminalfilmer fra 1940-tallet". Ved at Netflix i tillegg oppfordrer sine vel 80 millioner brukere til å sette karakter på det de ser, blir utvalget enda sikrere.

Todd Yellin, som er viseadministrerende direktør for produktinnovasjon, har ansvaret for Netflix' algoritmer. Han kaller mikrotaggene for de "små kraftpakkene" som en film består av.

Egne serier

Algoritmene spiller også en stor rolle når Netflix skal velge hvilke serier eller filmer de skal kjøpe rettighetene til, og når de skal lage sine egne serier. Produsenten vet allerede på forhånd at dersom serien lages innenfor en bestemt sjanger med bestemte skuespillere og en bestemt regissør, blir interessen stor. Da suksesseriene "House of Cards" og "Orange Is the New Black" ble produsert direkte for Netflix, gjettet ikke bare selskapet hva folk ville ha – de bygde på sine egne, nøye analyserte data.

Netflix vokser kraftig internasjonalt og produserer ikke bare engelsktalende serier, men også blant annet franske, brasilianske, koreanske og japanske. Den første helt egenproduserte serien i Europa var "Marseille" med Gérard Depardieu i hovedrollen.