Hva skjedde på Smarter Communication Day?

For åttende år på rad arrangerte PostNord Strålfors AS inspirasjonsdagen Smarter Communication Day. Mange personer kom til KS Agenda Møtesenter i Oslo for å lytte til spennende foredrag om datadrevet og automatisert kommunikasjon.

Hvordan jobber man med automatisert kommunikasjon? Og hvilken nytte har bedriftene av kundedataene sine? Det var noen av spørsmålene som ble besvart av foredragsholderne på Smarter Communication Day i Oslo den 12. mai. Som tidligere år startet vi dagen med frokost og småprat og avsluttet med felles lunsj.

Først ut på scenen var Kåre Lund, Sales Director i PostNord Strålfors AS, som ønsket alle kunder, samarbeidspartnere og andre deltakere velkommen.

– De digitale plattformene representerer i dag det største vekstpotensialet for mange bedrifter. Utfordringen er å få til en sømløs tilknytning til den øvrige virksomheten, og å kunne ta vare på alle de kundedataene som blir generert i de digitale kanalene, sa han.

Nicola Millard, Customer Experience Futurologist i det multinasjonale telekomselskapet BT (British Telecommunications), var neste person ut. Hennes foredrag handlet om at det er kundene som velger kommunikasjonskanalene, ikke bedriftene – og at kontakten med kundeservice spiller en stadig mer vesentlig rolle.

– Enkelhet blir høyt verdsatt av dagens forbrukere. De ønsker å kunne handle enkelt og enkelt få hjelp av kundeservice. Det sa fremtidsforskeren Nicola Millard.

Enkelhet er nøkkelordet også hos Fjordkraft. Strømleverandøren har ved hjelp av ny strategi både økt kjennskapen til varemerket og styrket kundetilfredsheten.

– Bedrifter med en god strategiprosess har en stor konkurransefordel, sa Arnstein Flaskerud, strategidirektør i Fjordkraft.

Automatisert kommunikasjon var tema for dagens tredje innlegg. Robert Dinulovic, Client Director i det danske markedsføringsbyrået Increase, gav publikum tips om hvordan bedriftene kan begynne å automatisere kommunikasjonsstrømmen.

– Det kan for eksempel hende at en kunde legger en vare i handlekurven, men uten å klikke på kjøp. Da kan det automatisk sendes en e-postpåminnelse om det til kunden, sa Robert Dinulovic, som samtidig understreket følgende:

– Som alltid kreves det gode produkter, god service og en god varemerkestrategi for å lykkes.

Ellos i Sverige er en bedrift som har jobbet mye med automatisert kommunikasjon. Magnus Axelsson, Customer & Market Intelligence Manager i Ellos, var neste taler, og han snakket om selskapets nye kommunikasjonsstrategi og hvordan Ellos jobber med datadrevet kommunikasjon.

– Datadrevet kommunikasjon handler om å ta vare på den kunnskapen man får fra kundedataene, og på den måten skape mer relevant og innsiktsfull kommunikasjon, sa han.

Dagens siste innlegg var det Hannes Sjöblad, ambassadør for Singularity University i Stockholm, som sto for, og han innledet med å holde den ene hånden opp i luften.

– Her ser dere fremtiden!
Med en brikke i hånden har han tatt tingenes internett et steg videre, og bare ved å bruke hånden kan han låse opp dører, mobiltelefon og datamaskin.

– Allerede nå er det flere bedrifter som ser på diverse betalingsløsninger for brikker som vi kan ha i kroppen i stedet for de såkalte wearables – det vi har på oss. Denne utviklingen går raskt, og når den brukes riktig, kan teknologien være utrolig virksom og få betydning på globalt nivå.