Snapchat – til unge relasjoner

Med mer enn 100 millioner brukere og ti milliarder visninger hver dag har Snapchat blitt en stor trend blant de unge. 60 prosent av brukerne er mellom 13 og 24 år, og nå begynner bedriftene å se muligheter i å knytte relasjoner via kanalen.

snapchat_Postnord_stralfors_872x580.jpg

I dag er det Snapchat som er den store sosiale mediekanalen for unge. De publiserer bilder og filmer som blir vist i maksimalt ti sekunder – såkalte snapper. Grensesnittet er enkelt, og man kan tegne og bruke diverse filter til å lage morsomme effekter. Når du har sett snappen, forsvinner den.

I motsetning til mange andre sosiale mediekanaler har ikke Snapchat noen generell strøm som alle kan se. Du må vite hva hver enkelt heter, og du får ikke se noens innhold med mindre du har tillatelse. Dette tiltaler de unge, sier Deeped Niclas Strandh i United Power og Sarah Larsson Bernhardt i Knowit. De er eksperter på sosiale medier, og de har en felles podkast om teamet, Social by default.

– I dag er det Snapchat som er den store sosiale mediekanalen for unge, sier Deeped Niclas Strandh i United Power og Sarah Larsson Bernhardt i Knowit.– Kanalen er rimelig lukket, den er rask, og innholdet forsvinner. Du trenger ikke være perfekt på Snapchat, siden snappene bare eksisterer i 24 timer, sier Deeped Niclas Strandh. 

I USA er 41 prosent av 12–16-åringene inne på Snapchat hver dag, men den største økningen skjer blant 35–45-åringer.

– Snapchat har forstørret, utvidet og utviklet plattformen slik at den også tiltaler en eldre målgruppe. Nå begynner foreldrene å finne veien inn, siden de kan nå barna gjennom kanalen, sier Deeped Niclas Strandh.

Treff tonen

Etter hvert som Snapchats popularitet øker, begynner også bedriftene å interessere seg for kanalen. Her gjelder det imidlertid å tenke seg om før man åpner konto.

– Du må ha klart for deg hva bedriften ønsker å oppnå med kanalen. Det er de unges behov som er i fokus. Finn riktig talemåte, film, tegn, og ikke vær så perfekt. Snappene må ha underholdningsverdi, sier Sarah Larsson Bernhardt.

Du kan ikke annonsere i tradisjonell forstand. Snapchat er et tillegg til den andre kanalblandingen. Den er mer en kanal for varemerkebygging enn en ren salgskanal.

– Se og lær av bedrifter som er representert på Snapchat allerede, for eksempel de store medieselskapene. Nyheter, snapper fra "bak scenen" og fra festivaler og sportsarrangementer fungerer fint. Du må vekke interesse og fortjene oppmerksomheten fra det unge publikumet, slik at de velger å følge kontoen din. Brukerne tipser hverandre om kontoer de liker, sier Sarah Larsson Bernhardt.

Jobb langsiktig

Snapchat er i dag en kanal som hjelper bedriftene med å bygge relasjoner til en ung målgruppe. Både Sarah Larsson Bernhardt og Niclas Strandh nevner General Electric, som har en svært langsiktig varemerkestrategi på Snapchat.

– De fremhever ikke produkter. De fremhever ingeniørkunnskapene og bruker Snapchat til å vekke nysgjerrighet omkring teknologi og General Electric som selskap, sier Deeped Niclas Strandh.

Bedrifter som velger å ha konto på Snapchat, må tenke gjennom hvordan kanalen passer inn i bedriftens blanding av sosiale medier. Hva er hensikten med å være der?

– Det er ikke nødvendig å sprengselge hele tiden. Det handler mer om å skape relasjoner for å komme videre i kundereisen. Bruk de andre kanalene til å drive trafikk til Snapchat. Hvis du har nettbutikk, bør du tydelig oppgi snappkoden på nettsidene, sier Sarah Larsson Bernhardt.

Sosiale medier kommer og går. Hvordan går det med Snapchat?

– Unge har forskjellige nettverk til forskjellige aktiviteter. Hvis Snapchat kan vokse i takt med de unges behov, vil de ikke føle behov for å forlate kanalen, sier Deeped Niclas Strandh.