7 steg til omnichannel

Alle snakker om omnichannel, men hva er det, og hvordan fungerer det egentlig? Vi gir deg oversikt over begrepene.

7steg_2_875x580_PNS.png

1. Hva er omnichannel?

Omnichannel er en forretnings-modell som setter mottakeren i sentrum. Kommunikasjonen oppleves på samme måte uansett hvilken kanal eller enhet mottakeren velger å bruke, og uansett hvordan vedkommende veksler mellom dem – ellerbruker dem samtidig.

2. Omnichannel vs. flerkanal

Med en flerkanalsstrategi samhandler bedriftene med kundene sine i flere forskjellige kanaler, for eksempel butikk, nettsider og nyhetsbrev. Målet er å nå ut med budskapet til så mange potensielle kunder som mulig. Omnichannel er annerledes. Ved å samle inn data og ta vare på de digitale fotsporene som kundene etterlater seg, blir det skapt en holistisk opplevelse. Bedriftene får både et tettere forhold til kundene og et tydeligere bilde av hvordan kjøpsreisen ser ut før, under og etter konvertering.

3. Mer effektiv databehandling

For å få til en funksjonell omnichannelløsning er databehandlingen helt sentral. Har du tenkt over hvordan ditt siste kjøp ble gjennomført? Kanskje begynte det med noen nysgjerrige søkeord på Google før du gikk videre til en fysisk eller digital butikk? Med riktig verktøy kan man samle inn data uansett hvilken kanal kundene velger.

4. Kundeopplevelsen

En av fordelene med omnichannel er muligheten til bedre å ta vare på eksisterende kunder ved å lære seg hva de liker og trenger. Det gjør det lettere å komme med relevante tilbud.

5. Mobilen

Stadig mer av nettrafikken flytter nå over fra dataskjermer til mobile skjermer. Ifølge rapporten "Digital in 2017: Global Overview" fra We Are Social og Hootsuite ligger tallet på om lag 50 prosent. Her i Norden er det derfor ikke overraskende at hvert fjerde nettbutikkjøp gjøres fra mobiltelefon (Netthandel i Norden 2017).

6. Webrooming/showrooming

Med mobiltelefonen alltid for hånden har kundeneshandleatferd endret seg. Vi tar bilder av ting vi vurderer å kjøpe, diskuterer med venner og søker etter informasjon. Hvor konverteringen så skjer, er ikke opplagt. En kunde som satser på showrooming, går til en fysisk butikk for å få inspirasjon og kunne ta og føle på varene. Selve kjøpet gjøres på nettet. Fordelene for kunden er bekvemmelighet, at varen blir sendt hjem og muligheten for å finne lavere pris. Den omvendte kundereisen kalles webrooming og går ut på at kunden først gjør research på nettet og deretter handler i butikk. Da kan kunden få personlig service og ta med seg varen hjem med det samme.

7. Nye forbruksvaner – nye løsninger

Det har begynt å dukke opp en ny type fysiske butikker i grenselandet mellom fysisk og digital handel. Ett eksempel er PostNord Shop, der nettbutikkene Zalando, Outnorth og Eleven viser frem varene fysisk samtidig som det er mulig å bestille varer og søke etter informasjon digitalt. Som kunde kan du både legge inn bestillinger og gjennomføre praktiske returer på stedet.