Digitale kanaler – nettets beste utstillingsvinduer

I digital markedsføring har du stor nytte av dine egne kanaler når du skal finne nye kunder. Ved hjelp av inbound marketing kan du fange interessen og bygge opp en relasjon.

Window_875.jpg

FOTO: MANU PRATS/OFFSET.

Det er ikke så stor forskjell på markedsføringen før og etter internett. Det er alltid innholdet i tilbudet, og hvordan du lykkes med å fange målgruppens interesse, som får potensielle kunder til å handle.

– Oppskriften på god markedsføring er 1 prosent genialitet og 99 prosent hardt og systematisk arbeid. Det begynner alltid med en god strategi, basert på de tiltakene, kanalene og verktøyene som gir den beste kostnad-nytte-effekten. Kunden skal oppdage noe som han eller hun blir nysgjerrig på og vil vite mer om, sier Stig Hammer, strategisk rådgiver hos MarkedsPartner.

Foto: Elise Hofmo– Skal du kunne utarbeide et slikt tilbud, må du forstå hvem kunden er og hvilke behov han eller hun har. Det gjelder å bli en del av kundens kjøpsprosess og forstå hvordan bedriften kan bli det på et tidlig stadium.

Den store forskjellen fra gårsdagens markedsføring ligger i den nye teknologien og i alle de nye kanalene. En moderne verktøykasse for markedsføring inneholder blant annet kunnskap om stordata, sosiale medier, søkemotoroptimalisering og prediktiv analyse.

– Ved hjelp av den digitale verktøykassen kan du trimme bedriftens motor til en effektiv salgsprosess. Over tid kan du også utvikle verdien på de kanalene du selv eier, slik at du blir mindre avhengig av å betale for plass i eksterne kanaler.

Effektiv motor

– Inbound marketing er en effektiv motor som bygger på interessant innhold i bedriftens kanaler, og på kunnskap og data om målgruppenes behov.

Du skaper oppmerksomhet omkring innholdet i de digitale kanalene ved å søkeoptimalisere det slik at potensielle kunder får tilgang til innhold som er lærerikt, informativt eller morsomt, for eksempel i en nedlastbar e-bok, en podkast, et nyhetsbrev eller et lærerikt og nyttig videoklipp, sier Stig Hammer.

Inbound marketing i digitale kanaler gjør det også enklere å følge opp hva de besøkende vil ha og opplever som interessant. Det er verdifull markedskapital.

– Vårt nest mest leste blogginnlegg i fjor ble skrevet allerede i april 2013, og vi kan se at det har vært populært helt siden det ble publisert. Resultatet av markeds-
føringsinnsatsen blir bedre når du selv kan styre innholdet i egne kanaler. Det er ikke mulig i tradisjonelle kanaler.

Strategi først

Før du begynner med inbound marketing, trenger du imidlertid en tydelig strategi for hvordan bedriften skal arbeide med det i forhold til salgs-prosessen. Medarbeidere, verktøykasse, innhold og en organisasjon som støtter prosessen, må være på plass før du begynner å lete etter kunder på internett.

Når du vel har fått lokket kunder til nettsidene dine, må de føle at de finner noe verdifullt der.

Stig Hammer og kollegaene hans har i to og et halvt år jobbet med inbound marketing som motor i bedriftens markedsføring.

– Etter at vi la om strategien, har vi økt antall medarbeidere fra 18 til 30. Økningen har kommet fordi vi selv bruker inbound marketing, noe som også innebærer at potensielle kunder opplever oss som en interessant leverandør. Jeg er overbevist om at om fem år vil alle norske bedrifter benytte inbound marketing.

Inbound marketing – innadgående markedsføring – består av fire deler:

  • Lokke. Bruk en kombinasjon av søk, innhold (nettsider, artikler, blogginnlegg) og sosiale medier til å lokke potensielle kunder til nettsidene.
  • Konvertere. Ved hjelp av landingssider med tilbud om interessant innhold (e-bøker, rapporter, videoer, nettseminarer, tilgang til programmer eller kostnadsfri rådgivning) får du de besøkende til å legge igjen kontaktopplysningene sine.
  • Selge. Målrettet oppfølging av de besøkende som har registrert seg, basert på brukerdata. Lag automatiserte tilpasninger til besøkerens atferd og/eller foreta regelmessig oppfølging som bygger på at dere leverer verdifullt innhold tilpasset den besøkendes profil og faktiske atferd. Når den potensielle kunden viser en digital atferd som tyder på at vedkommende er klar til å bli kontaktet, stepper salgsavdelingen inn og tar over prosessen med personlig oppmerksomhet.
  • Stimulere. Bedriften må fortsette å levere verdi ut over bedriftens produkter og tjenester ved å tilby innhold og produkter som matcher kundens profil og interesser. Hensikten er å gjøre kunden til ambassadør for bedriften – en som deler og undersøker innholdet, produktene og tjenestene på sosiale medier og med venner og kjente.