Fem trender: smarte forretninger i sosiale medier

Sosiale medier er en av de kanalene som endrer seg raskest. Banebrytende teknologi og nyskapende ideer forandrer hele tiden det sosiale samspillet på de digitale plattformene. Her er fem trender for 2017 som hjelper deg å gjøre bedre forretninger i sosiale medier.

Trender_875.jpg

Sosiale meldinger dominerer

Meldingsappene WhatsApp, Facebook Messenger, Viber og WeChat har til sammen flere brukere enn de store nettverkene Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Muligheten til enkel kommunikasjon ved hjelp av meldinger vil i fremtiden bli stadig viktigere. 62 prosent av millenniumgenerasjonen er mer lojale mot bedrifter som engasjerer dem i meldingskanaler. Beregninger viser at det i 2018 vil finnes to milliarder slike brukere. Noen bedrifter tar allerede hensyn til dette store publikumet. For eksempel på Facebook kan den som klikker på en annonse, føres direkte videre til et chatte- vindu for det konkrete varemerket. Det skaper nye muligheter for mer personlig kundedialog.

Ekte innhold sendes direkte

YouTube bygger hele brukeropplevelsen på ekte og usensurerte øyeblikk. Sosiale medier har løftet konseptet til neste nivå ved å tilby videosendinger i sanntid. Twitter var først ut med strømmetjenesten Periscope. Facebook har en stund tilbudt brukerne samme mulighet via Facebook Livestream. Instagram har nylig lansert en strømmetjeneste som ligner den Snapchat bygger på. Også tradisjonelle nyhetsmedier har begynt å dekke større hendelser ved hjelp av direktesendinger i sosiale medier. Eksperter på sosiale medier spår at verdens mediedekning kan bli fullstendig forandret gjennom disse sosiale livesendingene.

Kjøpt innhold tar over

Etter at Instagram innførte sin nye algoritme i 2016, har de aller fleste større sosiale nettverk begynt å sortere og kundetilpasse innholdet sitt. Det gjør det enklere for bedriftene å nå ut til nye målgrupper med annonser og kjøpt innhold, men det blir også vanskeligere å spre organisk innhold. Google Adwords, Facebook Ads, bannere på andres nettsteder og såkalt native advertising er eksempler på hvordan kjøpt innhold kan synliggjøres i dag. Fordelene er mange: Kjøpt innhold kan brukes på et stort publikum, er kontrollerbart og kan gi raske resultater. Ulempen er at kjøpt innhold ikke lenger vil være synlig når du slutter å betale for det.

Bedriftsfunksjoner og analyser blir prioritert

Analyser og rapportering er ikke noe nytt i sosiale medier. Ifølge kunnskapsbedriften KPMG brukte 92 prosent av toppledere data og analyser til å skaffe seg markedsføringsinnsikt i 2015. Andre markedsførere og bedriftsledere begynner nå å interessere seg mer for de dataene og analysene som ligger bak alle klikk, likes og delinger i sosiale kanaler. Det kommer trolig av den stadig hardere konkurransen på de sosiale plattformene. Bedriftenes utfordring er å tolke de innsamlede dataene for å kunne engasjere det sosiale publikumet bedre og på den måte kunne treffe bedre beslutninger. Twitter Analytics, Facebook Insights og Instagram-tjenesten Business Tool er noen av analyseverktøyene som hjelper markedsførerne med dette.

Sosial handel øker

Ifølge statistikkportalen Statista bruker 93 prosent av millenniumgenerasjonen en stor del av sin våkne tid på sosiale medier. Det er derfor ikke så rart at flere sosiale nettverk åpner opp for reklame og handel. Rundt 30 prosent av WeChat-brukerne skal allerede ha gjennomført kjøp på den sosiale plattformen, et tall som er dobbelt så høyt som i fjor. Twitter har testet en kjøpeknapp, og beregninger viser at nesten 75 prosent av Pinterest-brukerne har kjøpt noe de har sett på plattformen. Med tanke på den økende bruken av søk på mobiltelefon er det gode grunner til å tro at handelen på sosiale medier vil øke i 2017.