Gevinst hver gang – Folkspel hyller ildsjelene

Knøttetreneren. Korlederen. Unikumet som holder orden i klubblokalene. De fleste klubber og foreninger har sine ildsjeler som jobber i bakgrunnen, og uten dem ville ingenting fungere. Som Norge har også Sverige en årlig galla som hyller ildsjelene: Eldsjälsgalan.

Folkspel_875x580_PNS.png

Markedssjef Henrik Lindroth og prosjektleder Carina Olofsson i Folkspel er noen av dem som står bak Eldsjälsgalan.

Fem millioner mennesker. Så mange er engasjert i svenske foreninger og organisasjoner. Over halvparten av befolkningen deltar i organiserte aktiviteter.

I bakgrunnen finner vi lederne – mennesker som inspirerer andre og gir av tiden sin uten å kreve noe tilbake.

Frem i lyset

Det svenske foreningslivets eget spillselskap, Folkspel, er eid av 74 landsorganisasjoner. Det mest kjente produktet er Bingolotto, og nyere tilskudd er Sverigelotten og Bingo online. Alt overskudd fra loddsalget går direkte til foreningslivet.

En gang i året hyller Folkspel foreningslivets skjulte helter i Eldsjälsgalan.

– Gallen er en måte å få frem i lyset og hylle mennesker som legger sin sjel i foreningene. Foreningslivet skaper et bedre samfunn for oss alle, men det krever tid, engasjement og penger. Det er her vi kommer inn, ved at vi deler ut overskuddet til svenske foreninger og organisasjoner, sier Henrik Lindroth, markedssjef i Folkspel.

Et av Folkspels hovedformål, sier han, er å skape bevisste forbrukere. Hvilke lodd kjøper du, og hvorfor?

– Vil du kjøpe lodd, kan det være fint å velge dem som du vet støtter foreningslivet uten å ha noe mål om egen profitt. Hvis du kjøper for eksempel bingolodd direkte fra en forening, går pengene direkte til dem. Velger du å abonnere på lodd, kan du selv angi hvilken forening du vil støtte.

Til abonnenter

Folkspel samarbeider tett med PostNord Strålfors, som pakker og leverer bingo- og sverigeloddene og trykker all markedskommunikasjon. Hver måned sendes det ut opp mot 100 000 forsendelser og fakturaer til det svenske folk.

– Kommunikasjonsløsningene våre utvikler seg hele tiden. Både fysiske og digitale kanaler kommer til nytte når målgruppen er så bred som hos Folkspel. Loddene må sendes med brev, men fakturaene kan gå digitalt, sier Hans Stenberg, Global Account Manager i PostNord Strålfors.

– Vi ser Folkspel som et utrolig viktig prosjekt. Eldsjälsgalan viser så mange gode eksempler og gir tilbake til alle dem som jobber i det stille, og er en stor hyllest til alle dem som uselvisk bistår det svenske foreningslivet.

Holdes levende i løpet av året

Årets ildsjel har til nå vært delt inn i fem kategorier: ledere, integrering, helse, kameratskap og en åpen klasse. I år har det kommet én til, nemlig foreninger som samarbeider med Riksidrottsförbundet (RF).

– Det er utrolig viktig at vi har fått inn Årets forening. Det skal være en forening som i tillegg til sin ordinære virksomhet også arbeider for å bedre samfunnet generelt. Det kan være et helse- eller integreringsprosjekt eller noe annet, sier Henrik Lindroth.

Hvem som helst kan nominere og levere forslag om gode kandidater i de ulike kategoriene. De nominerte trenger ikke være medlem av de landsorganisasjonene som står bak Folkspel. Årets vinner Anna Karlsson, i kategorien Kameratskap, hører for eksempel ikke til noen av dem.

– Vi ønsker å holde arrangementet levende alle ukene i året, og derfor gjennomføres nominasjonene én kategori om gangen. Vi setter strek når vi er ferdige. Deretter velges det ut fire finalister i hver kategori. På den måten når vi ut til flere, sier prosjektleder Carina Olofsson.

3000 nominerte

Ildsjelnomineringen engasjerer mange. I fjor ble det nominert 3000 personer. 30 000 stemmer ble sendt inn, og sidene ble vist 1,5 millioner ganger. Personer fra de store sportsgrenene dominerte, men det var også nominasjoner på mange andre områder – speidere, kor og frimerkesamlere, for å nevne noen.

Vinnerne i hver kategori får et stipend på 15 000 svenske kroner og kan i tillegg gi 50 000 kroner til et prosjekt eller en forening som ildsjelen selv velger. Pengene kommer fra overskuddet i Folkspel. Carina Olofsson håper at oppmerksomheten i forbindelse med arrangementet fører til flere solgte lodd og at flere engasjerer seg.

– Det trengs flere ideelle krefter, alle foreningene har fått det tøffere og vanskelig for å få det til å gå rundt. Ved å løfte frem lederne kan man selge flere lodd, noe som betyr mer penger til foreningene. Nominasjonene skaper også oppmerksomhet på hjemstedet, og det gir flere muligheter for å fortsette å utvikle virksomheten. Mange ildsjeler finner hverandre på gallaen, knytter kontakter og kan hjelpe hverandre.

Et av Folkspels mål er å jobbe med partnere og koble dem sammen med de nominerte.

– En av partnerne våre er for eksempel svært interessert i integrering. Der kikker vi på basketforbundet og ser om de kanskje kan gjøre noe sammen. På den måten løfter vi hverandre, og vi er med på å bidra ytterligere til det svenske foreningslivet.

Vil du nominere noen eller lese mer? Gå inn på www.aretseldsjal.se.