Jonas Hammerberg – 6 tips

JonasTips_875x580_PNS.png

Velværetriggere

→ Dopamin skaper velvære. Før trengte vi stoffet for å drive jakten på mat, for å overleve. Det er sterkt avhengighetsskapende og kan bli skilt ut blant annet ved hjelp av spill, alkohol og rusmidler.

→ Serotonin signalerer stolthet og status, men en mangel kan føre til depresjon. Også serotonin handler i bunn og grunn om overlevelse – alfaindividet kontra de andre. De som har levd i rampelyset en stund, kan savne det om det forsvinner, og forsøke å finne tilbake til det.

→ Oxytocin signaliserer tillit, vennskap og kjærlighet og gir oss en følelse av at noen vil oss vel.

Lederens fem utfordringer

  1. Vi blir stadig mer avhengige av rask tilbakemelding og bekreftelse.
  2. Arbeidet er ikke enkelt lenger, og komplekse arbeidsoppgaver krever en annen type motivasjon.
  3. Engasjementet på arbeidsplassen synker.
  4. Den digitale revolusjonens neste fase er pådriver for et massivt behov for endring.
  5. Slaget står mellom dem som hovedsakelig snakker, og dem som får ting til å skje – fra ord til handling.

Haster-listen

→ Digitaliseringen påvirker mange bransjer, og revisjonsselskapet Deloitte har undersøkt hvor mye endringene haster. I detaljhandelen har e-handelen allerede slått beina under mange butikker. I haster-køen står det nå blant annet banker, forsikringsselskaper, reise- og opplevelsesbransjen og utdanningsvesenet. Blant dem som har litt mer tid på seg, men der smellen kan bli solid, finner vi pleie og omsorg, transport og jordbruk. De som blir minst påvirket akkurat nå, er gruve-, olje-, gass- og kjemiindustrien.

The rise of teams

→ I en global undersøkelse fra 2016 om trendene innenfor humankapital ble 7000 bedrifter i 130 land spurt om hva de la vekt på og hva som var vanskelig. På topp med 92 prosent lå arbeidet med aktivt å forme en ny, flat organisasjon ut fra det som kalles "the rise of teams". → Organisasjonsutforming 92 % → Lederskap 89 % → Kultur 86 % → Større engasjement 85 % → Læring 84 %

Lær av proffene

→ Se hva som kan løses med digital teknologi, og invester. Bruk teknologien til å vise hva som skjer i gruppen og organisasjonen. Å visualisere gode eksempler skaper en bevegelse der mennesker blir følgere og fremmer lojalitet og engasjement i bedriften.

→ Bruk tid på å forstå kundens behov utenfra og inn. Tenk plattform. Alt forandrer seg raskt, og de beste rutinene er kanskje de beste rutinene i bare en uke.

→ Bruk den digitale teknologien til å nå ut til potensielle og eksisterende kunder. La kunden være nummer én: strategisk, taktisk og operativt. Legg stor vekt på transparens.

→ Sy sammen kontaktflatene.

Tips om endring

a) Led deg selv et steg lenger inn i den digitale verden. Stig utenfor komfortsonen.

b) Skaff deg en digital mentor eller vær en selv for noen andre. Samhandle.

c) Led med digital teknologi. Send en fredagsvideo til personalet ved hjelp av telefonen. Vær naturlig og ekte, det skaper tillit.

d) Bygg partnerskap og allianser. Inviter inn andre, ingen er sterk alene.

e) Led andre til å lede og engasjer hverandre. Følgere får følgere. Det kreves mange i kulissene for at stjernen skal kunne ta medalje i OL. Tren mye, på den måten kan du nå fjelltoppen.