Sosiale medier som utvikler e-handelen

Jo flere som bruker sosiale mediekanaler, desto større interesse er det blant bedriftene for å nå ut på disse arenaene. Instagram og Facebook Messenger åpner for tettere integrering mellom tjenestene og e-handelen.

Telefon_Stralfors_875.jpg

Instagram i USA tester nå kjøp direkte fra bilder. Bildene merkes med prisopplysninger, produktbeskrivelser og koblinger direkte til produktets nettsted for kjøp. Instagram tar med dette et steg i retning av å bli et naturlig salgssted på sosiale medier.

20 amerikanske forhandlere deltar i testfasen. Selv om det foreløpig bare er en test, håper detaljhandelen å kunne øke salget ved at de reduserer antall hinder mellom det første kjøpssignalet og gjennomført kjøp.

Det spås også at dette vil øke bedriftenes interesse for å benytte såkalte sosiale påvirkere, det vil si personer som er svært aktive og har mange følgere på Instagram. De kan bruke den nye funksjonen til å knytte produktet tettere til kjøpsinformasjonen i inn-leggene.

Facebook Messenger – din nye digitale assistent

Har du MasterCard? Da vil du snart kunne sjekke kontoen og følge med på transaksjoner og tidligere kjøp i Facebook Messenger. Tjenesten blir tilgjengelig gjennom en chat bot-plattform som er en videre-utvikling av den personlige digitale assistenten Siri. Via den nye bot-tjenesten vil MasterCard-kundene også kunne stille spørsmål om kontoen og få lokale tilbud av en smart personlig assistent. Tjenesten vil bli tilbudt brukerne av Facebook Messenger i løpet av våren 2017. Flere andre kredittselskaper har lansert lignende tjenester, blant annet American Express og PayPal.

Facebook Messenger samarbeider også med eBay, som lanserer en betaversjon av en ny personlig shopping-assistent drevet av kunstig intelligens: eBay ShopBot. Boten svarer på søk fra kundene og bruker spørsmål til å få dem til å finjustere produktsøkene. For hvert spørsmål får boten mer og mer kunnskap om kunde-behovene. eBay ShopBot blir lansert i en betautgave for å kunne samhandle ofte med ekte kunder. Kundene kan kommunisere med den virtuelle assistenten ved å tekste, prate eller ta bilde av en gjenstand.