Den dynamiske modellen

Jerry Johansson er kundeutvikler i PostNord Strålfors og jobber daglig med selskapets kommunikasjonsløsninger. – Vi har en mengde digitale leveringer som omfatter alt fra enkle PDF-fakturaer i svart hvitt til omnikanal-kommunikasjon støttet av dynamiske HTML-dokumenter, sier han.

Den-dynamiska-modellen.jpg

Fakturaen er ofte en underutnyttet kanal for å bygge relasjoner til kundene.

Fakturaen er ikke bare et dokument som forteller kundene hvor mye de skal betale for tjenestene eller produktene du leverer.

– Den er i mange tilfeller også det eneste de ser fra din bedrift i hverdagen. Det betyr at fakturaen er en utrolig viktig del av din kommunikasjon som helhet, forteller Jerry Johansson.

Han er en sterk tilhenger av å gjøre den administrative kommunikasjonen mer interaktiv.

– Det handler om å gi kundene en større opplevelse. I dag kan vi f.eks. la dem se detaljer om forbruk eller saldo og vise statistikk med visuelle interaktive diagrammer.


Du kan enkelt forhåndsvise resultatet på skjermen for alle plattformer og kanaler. Dynamisk, rett og slett.

Det kalles dynamisk kommunikasjon. Hvorfor?

– Fordi du kan sende alle typer budskap tilpasset nøyaktig den kanalen og enheten (mobil, datamaskin eller nettbrett) som kunden foretrekker – f.eks. til en digital postkasse, direkte til mobilen som SMS eller til en mobilapp.

Det betyr også at sluttkunden kan motta all administrativ kommunikasjon i mobilen.

– Du kan enkelt gjøre justeringer, når du lager utsendelser. Deretter slår korrekturen automatisk inn på alle steder og i alle kanaler – samtidig. Du kan enkelt forhåndsvise resultatet på skjermen for alle plattformer og kanaler. Dynamisk, rett og slett, sier Jerry Johansson.

Dette innebærer at sluttkunden selv velger når og i hvilken kanal den ønsker å motta informasjonen.

– Du gjør all informasjon og alle fakturaer til interessante og interaktive dokumenter som kundene dine ønsker å lese og utforske.

Digitale verktøy og utkanaler

  • E-faktura – en smidig fakturaløsning både for deg og kunden. Dette er ofte den første digitale utkanalen som PostNord Strålfors' kunder kommer i kontakt med, og noe kundene først og fremst velger av kostnads- og miljøhensyn.
  • Digitale postkasser (Digipost og e-boks) lagrer alle dokumenter på det samme sikre stedet. Det gjør at mottakerne dine får kontroll og bedre oversikt.
  • Mobilfaktura handler først og fremst om enkelthet. At du kan håndtere all betaling via mobiltelefonen. Du får en SMS om en ny faktura og betaler den direkte. Resultatet blir enklere kundeopplevelse, høyere betalingsvilje og kortere betalingstid.
  • Access Interactive er en nettportal for kundekommunikasjon som gir full kontroll over alle administrative rutiner, og som samtidig gjør det mulig å tilpasse budskapet.
  • Dynamisk kommunikasjon gjør kundeinformasjon og fakturaer til interessante og interaktive dokumenter. Løsningen er helt fleksibel og støtter levering i omnikanal.
  • Customer Journey Mapping er en effektiv metode for å identifisere forbedringspotensial i hver enkelt del av kundereisen.

Les mer om PostNord Strålfors' løsninger.