Ny teknologi – både enkelt og komplisert

Teknisk sett er det relativt enkelt å flytte alle fakturaer fra papir til mobilen. De store utfordringene er organisasjon og prosesser.

Ny-teknik.jpg

Foto: Johan Kalén

Tjenesten Mobilfaktura har vært tilgjengelig hos flere av PostNord Strålfors’ kunder i over et år nå.

– Det som er nytt, er koblingen til vår dynamiske løsning, sier Lars Lundström, Head of Digital Services, og forklarer:

– Det kalles dynamisk kommunikasjon, det vil si at det er mulig å sende alle typer budskap tilpasset nøyaktig den kanalen og den enheten (mobil, datamaskin eller nettbrett) som kunden foretrekker, f.eks. til en digital postkasse, direkte til mobilen som SMS eller til en mobil-app. 

Løsningen er utviklet sammen med samarbeidspartneren LINK Mobility.

– Vi har klart å utvikle det konkurrentene våre betegner som fremtiden. For oss er det hverdag og virkelighet, sier Lars Lundström.

Men selv om teknologien er på plass og kundene er blitt overbevist om alle fordelene, går det tregt med implementeringen hos mange større bedrifter og virksomheter.

– Det handler ikke om at de ikke kan, men om at ny teknologi krever nye prosesser. Det er en helt annen diskusjon som ikke har med produktet å gjøre. Nye måter å håndtere kundetjenesten på og en rekke spørsmål rundt sikkerheten er eksempler på dette, sier han.

Endret flyt

Hele virksomheten i en bedrift bygger på at fakturaflyten fungerer som den skal. Hvis fakturaene ikke lenger sendes ut samtidig den 25. hver måned, som var det normale før, påvirkes det interne arbeidet så mye at det må store organisatoriske endringer til.

– En overgang til den mobile løsningen innebærer at fakturaer sendes ut hele tiden, og at samtalen til kundetjenesten kommer direkte i stedet hver gang en sluttkunde har spørsmål.

Fakturaen er ikke bare et dokument som forteller hvor mye kundene skal betale for tjenestene eller produktene som en bedrift leverer.

Mot en bedre kundeopplevelse

– Den er i mange tilfeller også det eneste de ser fra en bedrift i hverdagen. Det betyr at den er en utrolig viktig del av kommunikasjonen, sier Lars Lundström.

Han forteller at mange av Strålfors’ større kunder nå arbeider for å få i gang en dynamisk fakturaflyt til mobilen. 

– Det er et utrolig spennende prosjekt, og mange har kommet et godt stykke på vei mot å kunne tilby kundene full kommunikasjon i mobilen.