Revolusjon i flere dimensjoner

3D-print skaper forretningsmuligheter på en rekke forskjellige områder. Som lege kan du planlegge en operasjon med utskrevne røntgenbilder, og som oppfinner kan du raskt lage prototyper.
– Det er bare fantasien som setter grenser, sier ­3D-ekspert Tomas Lundström.

3D-print-2.jpg

3D-printere skaper helt nye muligheter til å selge, planlegge og produsere. Med PostNord Strålfors’ nye løsning 3D Solutions blir det like enkelt å bestille en 3D-print som å handle i en nettbutikk.

For to år siden skrev vi i Smarter Communication Magazine om hvordan 3D-printere ville endre verden. Allerede da fantes det 3D-trykkerier overalt i USA, der bedrifter og organisasjoner hadde lært seg å dra nytte av teknologien. Men i Norden hadde ikke bruken kommet helt i gang ennå. Nå er revolusjonen i ferd med å ta av på ordentlig også her.

Tomas Lundström, Solutions Manager 3D i PostNord Strålfors, tror at viktige årsaker til at det har tatt tid i Norden, har vært sikkerhetsrelaterte aspekter.

– Mange ønsker ikke å sende fra seg en designfil hvis det er en mulighet for at den kan havne i feil hender, sier han.

En annen årsak har vært begrenset kunnskap. Frem til nå har det krevd kunnskap både innen CAD og materialegenskaper for å få skrevet ut et produkt, og det har vært få trykkerier som har kunnet håndtere bestillingene.

Ny tjeneste gjør 3D-print enkelt

For å omgå disse hindrene lanserte PostNord Strålfors på begynnelsen av sommeren sin nye tjeneste 3D Solutions. Via løsningens skybaserte portal kan hvem som helst bestille en 3D-print – helt uten forkunnskaper. Det er like enkelt som å handle i en vanlig nettbutikk. 

– Vi samler alt om 3D-print under ett tak. Vi blir en trygg partner som tar ansvar for hele prosessen, da slipper kunden å ha kontakt med flere forskjellige aktører. Man kan bestille alle typer produkter på ett sted, også i sertifisert materiale som f.eks. fungerer for maskiner eller medisinsk-tekniske produkter.

Samtidig er sikkerheten så høy at brukeren aldri trenger å være bekymret for dataene sine.

– Alle dataene i portalen krypteres slik at ingen utenforstående kan lese dem. På den måten sikrer vi at kundene har full kontroll over dataene sine. Ikke en gang vi i PostNord Strålfors har tilgang til kundens informasjon, hvis ikke kunden inviterer oss inn for å bistå med prosjektet.


Man kan bestille alle typer produkter på ett sted.

Revolusjonerende muligheter

Den tekniske kapasiteten forbundet med 3D-printer skaper helt nye muligheter som ikke er mulig med tradisjonell formstøping. 3D-printeren som PostNord Strålfors har i sine lokaler i Rosersberg rett nord for Stockholm, kan f.eks. skrive ut i seks forskjellige materialer. Disse kan blandes i forskjellige konfigurasjoner på dråpenivå – altså per voxel, 3D-verdenens motstykke til pixler. Det gir mulighet for totalt 360 000 forskjellige tegn på materialets fysiske egenskaper. Det gjør bl.a. at man kan skrive ut hardhet i gradienter, fra mykt som gummi i den ene enden til hardt som stein i den andre.

3D-printere kan også skrive ut komplekse geometrier som det er vanskelig å få til med formstøping, og man kan skrive ut helt gjennomsiktige objekter og få matt eller glanset overflate. Det er også mulig å skrive ut produkter med bevegelige deler i én omgang – f.eks. lokk som kan skrus av, eller briller med bevegelige stenger.

Dessuten er 3D-print mye billigere enn formstøping – det å lage en støpemal er en tidkrevende prosess som kan koste flere hundre tusen kroner, noe som i praksis har gjort det umulig å produsere små opplag – for ikke å snakke om bare ett eksemplar.  Med 3D-print endres dette.

– Med 3D-print kan man endre design og teste den flere ganger uten at man kommer i nærheten av det formstøping koster, sier Tomas Lundström.

«Med 3D Solutions binder vi sammen det digitale og det fysiske og gjør det enklere for flere selskaper å bli en del av den fjerde industrielle revolusjon med en digitalisert og automatisert prosess», sier Tomas Lundström.

Muliggjør stort antall prototyper

Alle de tekniske egenskapene som 3D-printere har, skaper helt nye muligheter for bedrifter og organisasjoner. Tada Medical er en av PostNord Strålfors’ kunder. De er i ferd med å utvikle et munnstykke som skal kjøle ned munnhulen hos kreftpasienter mens de får cellegiftbehandling, og på den måten redusere risikoen for sår og blemmer, som er en vanlig bivirkning. Ved hjelp av løsningen 3D Solutions har de skrevet ut flere forskjellige versjoner av munnstykket for å kunne teste seg frem til den varianten som fungerer best.

– For oss er det gull verdt å kunne produsere billige prototyper. Vi trenger fysiske produkter for å teste oss frem og for å få nyttige tilbakemeldinger ved demonstrasjoner. Å skrive ut i 3D er raskt og mye billigere enn å formstøpe, noe som er verdifullt for en oppstartsbedrift med begrenset budsjett, sier Rebecca Bejhed, teknisk sjef i Tada Medical. 


For oss er det gull verdt å kunne produsere billige prototyper.

Sterk salgsstøtte

En annen kunde av PostNord Strålfors er Glenair Nordic. De bruker løsningen til å skrive ut kundetilpassede produkter som de bruker som støtte på salgsmøter.

– 3D-print gir en salgsstøtte som vi kan bruke til å formidle våre tanker og ideer om hvordan et problem kan løses. Det gjør det mye enklere for kunden å visualisere og få et inntrykk av hvordan sluttresultatet vil bli. Det fører til en bedre dialog med kunden, noe som er til stor hjelp for oss i salgsprosessen, sier Filip Sandberg, Technical Sales Manager i Glenair Nordic.

Bare fantasien setter grenser

PostNord Strålfors har også skrevet ut røntgenbilder av skjelettet som hjelper leger med å planlegge operasjoner. Andre kunder skriver ut seg selv som superhelter med egen logo på brystet. 

– I dag er det bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke 3D-teknologien til, sier Tomas Lundström.

3D-printere i hele Norden

PostNord Strålfors planlegger å utplassere 3D-printere i hele Norden i PostNord-konsernets eksisterende lokaler.

– Med lokal fremstilling nærmere forbrukerne vil vi kunne levere enda raskere, samtidig som kortere transportstrekninger er bedre for miljøet.

Samtidig utvikler selskapet bestillingssystemet slik at det blir enda mer effektivt.

– Vi jobber med å implementere maskinlæring, slik at systemet på egen hånd optimaliserer alle bestillinger og skriver ut i det lokalet som er best egnet. Det ligger ikke så langt frem i tid som mange kanskje tror før det blir virkelighet.