Sammen – for innovasjon og kundenytte

Digitaliseringen krever at alle bedrifter må gå gjennom sin forretningsmodell og det de leverer.
– PostNord Strålfors er intet unntak. Vi lytter hele tiden til kundenes behov, sier Lars Lundström, Head of Digital Services.

Tillsammans-för-innovation-och-kundnytta.jpg

Lars Lundström, Head of Digital Services, leder PostNord Strålfors’ samarbeid med LINK Mobility. Sammen utvikler de kundekommunikasjon via mobilen. Foto: Christiaan Dirksen.

Hva krever en digitalisert verden av en virksomhet, og hvordan omstilles virksomheten enklest og mest effektivt? Hvordan gjør man virksomheten relevant i en digital verden?

– Ved å levere verdi i mobilen. Ved å levere kundenytte der kunden ønsker det, sier Fredrik Nyman, adm. dir. i LINK Mobility Sverige, uten å nøle.

PostNord Strålfors og LINK Mobility har samarbeidet i over ti år. I begynnelsen handlet det om enkel SMS-distribusjon, men over tid har samarbeidet økt. 

– PostNord Strålfors har alltid vært store på kommunikasjon fra en til mange, derfor var de en interessant samarbeidspartner for oss, forteller Fredrik Nyman.

– Det vi startet med, var meldingstjenestene, og takket være våre løsninger kunne PostNord Strålfors’ kunder raskt digitalisere sin virksomhet.

Fredrik Nyman. Foto: LINK Mobility

Mer enn de 160 tegnene

Nå handler samarbeidet mye om dynamiske mobilfakturaer og bedre dialog med kundene. 

Den neste løsningen som LINK Mobility og PostNord Strålfors ser nærmere på, er kundekommunikasjon i f.eks. Google Messaging eller Facebook Messenger. 

– Vi vil legge til flere elementer i kommunikasjonen. 160 tegn som i dag har sine utfordringer, sier Fredrik Nyman.

Han snakker om bevegelig, grafikk, kanskje boardingkort eller tilbud i en samtaleløsning. 

– Vi har stor tro på dette, og vi er med i et tidlig stadium.

Målet er smartere kundekommu-nika-sjon. På flere forskjellige måter.

– Vi vet at det hos kundene finnes en viss «tretthet» når det gjelder generiske tilbud, og det er stor etterspørsel etter skreddersydd reklame, skreddersydde kundetjenester og andre tjenester, sier Fredrik Nyman.

Mange store kunder

Akkurat nå pågår det en digital revolusjon. Hvis man ikke klarer å møte etterspørselen, taper man slaget. 

– Og sammen er vi mye sterkere, sier Fredrik Nyman.

– PostNord Strålfors sitter på en stor mengde fine kunder, Sveriges fineste varemerker. Alle disse kundene funderer selvfølgelig selv på hva de skal finne på i mobilen. 

PostNord Strålfors og LINK Mobility har snakket mye om hvordan de kan gjøre samarbeidet og virksomheten mer relevant. 

– Vi leter hele tiden etter den kompetansen som kreves for en forflytting, og deretter integrerer vi den med egen virksomhet, sier Lars Lundström.

Det handler om å matche konkurrentene og å følge kundene og hvordan deres behov utvikles, på nært hold.

– Vi har et vellykket samarbeid med LINK Mobility – de ønsker å flytte dialogen mellom bedrifter og forbrukere til mobilen og har derfor utviklet en rekke løsninger for dette, sier Lars Lundström.

– Vi samarbeider med PostNord Strålfors for å finne nye tjenester for bedriftsmarkedet. Samarbeidet er innovativt og vi tester mye, sier Fredrik Nyman.