Viktigheten av å være genuin

Oppblåste varemerkeløfter biter ikke på vår yngste forbrukergruppe. Det er bare én måte å vinne generasjon Zs hjerte på, det er å være genuin.

Generation-Z-1.jpg

1995 var året da lyden av modemer som kobler seg til nettet, ble en del av lydbildet i skandinaviske hjem, og da selskaper som Amazon og Ebay gjorde det mulig å begynne å handle på nettet, og da Bill Gates var verdens rikeste mann. Noen går så langt som å si at det var da fremtiden startet. Det er kanskje ikke så rart at det også ble startskuddet for en helt ny generasjon.

De som er født mellom 1995 og 2009, tilhører generasjon Z og er de første som har håndtert skjermer og smarttelefoner siden barnsbein. Den teknologiske utviklingen har vært fantastisk, men samtidig har de vokst opp med trusselen om et stadig tøffere arbeidsmarked, klimaendringer og en urolig omverden.

Endrer seg raskt

Som bedrift er det ikke helt lett å vinne deres tillit. Generasjon Z er ekstremt velinformert og stiller høye krav når de opptrer som forbrukere. Det gjelder både kvalitet, måten de blir møtt på og etiske hensyn. Negative anmeldelser sprer seg raskt via sosiale nettverk. Selv om de foreløpig har lav kjøpekraft, påvirker deres oppfatninger andre generasjoner. Som såkalte influencere er de ofte opinionsledende. 

– Vår yngste generasjon befinner seg i en kontinuerlig strøm av informasjon. Det gjør at de ikke er like lojale som tidligere generasjoner. I stedet kan de endre mening raskt hvis det kommer ny informasjon, både for og imot en organisasjon, sier Terhi-Anna Wilska, professor i sosiologi ved Jyväskylä universitet i Finland.

Det innebærer at bedrifter og organisasjoner ikke kan lene seg tilbake, men må fortjene deres tillit om og om igjen. 

– Det er ikke mulig å lure unge som alltid har levd i en verden der man er koblet til nettet, de gjennomskuer det hvis noen bløffer, eller hvis en påstand er bare tull. Det er derfor det gjelder å være genuin.

Det kan være en utfordring å vinne generasjon Zs tillit. De er mer selektive når det gjelder hvilke varemerker de stoler på, enn det tidligere generasjoner var.

Høy pris ingen verdi i seg selv

Generasjon Z er vant til høy standard fra barndommen av, samtidig som de er smertefullt klar over at et høyt forbruk belaster kloden. 

– Mange føler nok mer dårlig samvittighet enn det personer i eldre generasjoner gjør.

Det at de hele tiden dras i forskjellige retninger, fører til en forbrukergruppe som både er trendfølsom og bevisst. Det som imidlertid ikke betyr spesielt mye, er pris, sier Terhi-Anna Wilska.

– Når levestandarden er høy i samfunnet, har mange råd til å kjøpe dyre produkter. Høy pris har ikke lenger en verdi i seg selv. Generasjon Z er mer opptatt av om produktet er fint og kreativt, eller om det er en fin knyttet til varemerket.

For å vinne denne generasjonen, som kanskje er den som er aller vanskeligst å overbevise, som kunder må man altså kommunisere med både hjertet og fingerspissfølelse.