Åpnet konvolutt var reklame mot ID-tyveri
Tenk deg at du får et brev i posten. Når du skal åpne det, merker du at konvolutten har vært åpnet og er limt igjen på nytt. Du kan være en av dem som er blitt utsatt for ID-tyveri.
240 000 nordmenn har en eller annen gang vært utsatt for ID-tyveri. Tryg Forsikring er et av de forsikringsselskapene som tilbyr kundene sine beskyttelse mot misbruk av deres egen identitet.
– Det tar ofte over halvannet år å utrede et ID-tyveri. For den rammede personen er det en lang og tidkrevende prosess som kan få store konsekvenser, sa Lise Teigland Johansen fra Tryg Forsikring.
Omvendt kampanje gav resultater
I sin rolle som senior kampanjeutvikler har hun blant annet vært med på å lage en kampanje om nettopp identitetstrygghet.
For å møte det økte behovet blant kundene har Tryg også utviklet et nytt konseptprogram.
– I oktober 2013 fikk 160 000 av våre kunder et brev i posten. Det resulterte i mange og blandede reaksjoner.
Det så nemlig ut som konvolutten hadde blitt revet opp og teipet igjen.
I den lå det et brev med budskapet ”bekymre deg ikke, ingen har åpnet konvolutten”.
– Vi fikk veldig mange tilbakemeldinger på denne kampanjen. En del kunder ble redde og sinte til å begynne med, men da budskapet hadde sunket inn, fikk vi stort sett bare positiv respons, fortalte Lise Teigland Johansen.
Det avgjørende øyeblikket
I konvolutten lå det også et kort som oppfordret mottakeren til å gå inn på Trygs hjemmeside og lese mer. Hjemmesiden ble oppdatert med en film som enkelt forklarer fordelene med en trygghetsforsikring mot ID-tyveri. Her finnes også svar på vanlige spørsmål om ID-bedrageri.
Størst effekt fikk den påminnelsen som ble sendt ut via e-post. I den påminnet man kundene om å gå inn på Trygs hjemmeside.
– 47 prosent åpnet e-posten, 22 prosent av dem gikk direkte til vår hjemmeside og nesten like mange gav respons på kampanjesiden.
– Forsikringer er litt spesielt ettersom abonnementet bare oppdateres en gang per år. Derfor er det viktig i vår bransje å kommunisere med kunden på kundens vilkår og i rett øyeblikk, sa Lise Teigland Johansen.