Forutsi fremtiden med Big Data
Tanken på å kunne forutsi fremtiden kan føles både spennende og skremmende. For Tajitsu Industries er det en forretningsmodell.
– Å kunne forutsi kundenes fremtidige atferd er et hemmelig våpen i de mest vellykkede kampanjene, mener selskapets adm.dir. Klas Moberg.

Nesten alt vi gjør i dag, etterlater digitale fotavtrykk. Bare i USA sendes det 154 milliarder e-postmeldinger hver dag. 87 prosent av de amerikanske borgerne som bruker smarttelefoner, tagger hvor de befinner seg.
– Hver og en av oss har et eget varemerke og gir hele tiden ut informasjon om hvor vi befinner oss, hva vi gjør og med hvem. Markedsførere som kan dra nytte av denne informasjonen, har en snarvei til å nå bedre ut med sitt budskap i kommunikasjonsbruset, sa Klas Moberg da han som en av flere forelesere stod på scenen under Strålfors Smarter Communication Day i Oslo.
Våre digitale fotspor
Tajitsu har utviklet et program som analyserer Big Data, den store mengden informasjon som vi alle etterlater oss i dagens digitaliserte samfunn. Med denne informasjonen kan bedrifter forutse sine kunders fremtidige atferd – i dag, i morgen og om seks måneder.
Det høres kanskje ut som science fiction, men denne evnen til å se inn i fremtiden brukes allerede med suksess.
– Svenske sykehus bruker Big Data for å vite når neste influensaepidemi slår til. Det er også mulig å forutsi jordskjelv, hvor det sannsynligvis kommer til å bli begått forbrytelser og neste kjøp i en webbutikk, fortalte Klas Moberg og gav to eksempler.
– 35 prosent av Amazons omsetning bygger på å gi et forslag om neste kjøp. I USA benyttet president Obama seg av Big Data for å sikre seg stemmer i presidentvalget i 2012.
Slik når du frem gjennom bruset
Den største utfordringen når det gjelder å skape effektiv kommunikasjon, er å nå frem med budskapet.
– Mediebruset er alle markedsføreres verste fiende. Hvis man skal trenge gjennom det, kreves det at man forstår målgruppen sin og at den består av individer som alle vil kommunisere på ulike måter, fortsatte Klas Moberg.
Det vinnende konseptet er rett budskap til rett person til rett tid og i rett kanal.
– Det er både billigere og enklere å få eksisterende kunder til å kjøpe enn å skaffe seg nye kunder.
Ved å se på relasjonen mellom data og få frem en ekvasjon over det som skjer nå eller om en eller to dager, kan Tajitsu se hvordan det også påvirker fremtiden.
– Alle disse dataene finnes allerede. Det finnes bare så mye data at ingen helt kan forutse hva man kan gjøre med dem, sa Klas Moberg.