Industrier Mat & dagligvarer

Med tretoget inn i fremtiden

Brios leketog er en klassiker som generasjoner av barn har lekt med. Varemerket signaliserer både kvalitet og nostalgi. Så hvordan fører man en togbane av tre inn i den digitale tidsalderen uten å gi avkall på selskapets grunnverdier? Det vet designansvarlig Erik Söderlind.

Brio-erik-16-9.jpg

For leketøysprodusenten Brio er den fysiske leken viktigst. Barna skal kunne kjenne på lekene, gå rundt med dem og til og med smake på dem. Den klassiske togbanen ble utviklet for rundt 70 år siden og er selskapets hjerte.

Men hvor interessant er en togbane med magnetiske lokomotiver og vogner egentlig for barn av i dag, såkalte digital natives som har vokst opp med datamaskiner og internett? Og som allerede fra ung alder har vennet seg til alt det nettbrettene tilbyr. Kan togbanen virkelig konkurrere med Netflix og YouTube? 

Vi vet at barn går mer og mer inn i appenes verden. Vi ønsket å gjøre noe som får dem ut igjen.

Digitaliseringen påvirker alle selskaper, men for Brio er det ekstra tydelig. Brios målgruppe er særdeles kresen og krevende og ligger hele tiden i forkant når det gjelder ny teknologi. Som designansvarlig Erik Söderlind sier: For barn er ingen ting magisk, samtidig som alt er magisk.  Alt kan skje – og de forventer det.

Det var Erik Söderlind og hans utviklingsteam som tok på seg oppgaven med å føre Brios togbane inn i fremtiden, eller henge med i samtiden, om man foretrekker å se det på den måten. 

– Vi vet at barn går mer og mer inn i appenes verden. Vi ønsket å gjøre noe som får dem ut igjen, sier han.

Resultatet ble Brio Smart Tech, som ble lansert for snart to år siden. Den tradisjonelle togbanen er blitt komplettert med små tunneler som barnet plasserer over skinnene. Digitale brikker (chips) i lokomotivet kommuniserer med brikker i tunnelene og får lokomotivet til å oppføre seg på forskjellige måter. Skifte retning, for eksempel. Eller stoppe på en stasjon eller kjøre inn til reparasjon eller vask. 

Lek forbereder barnet på fremtiden, og da er det viktig at vi henger med i utviklingen.

Barna lærer seg intuitivt hvordan tunnelene fungerer, og snart kan treåringen selv programmere hvordan togene skal kjøre. Og dette uten å bruke smarttelefon eller nettbrett. Digital output uten digital input.

Brios målgruppe, barna, er både kresne og krevende. Det stiller høye krav til de som utvikler leketøy. Foto: Johan Bävman.

Nye krav til leken

Lek har alltid vært en måte å lære seg å håndtere omverden på. Før var verden utelukkende fysisk – og da var leken det også. Men i takt med at verden endres, endres også leken. I dag er det digitale rundt oss over alt som en naturlig del, og da må også leker forholde seg til smartteknologi, kunstig intelligens og virtuelle verdener. 

– Vi vet at den fysiske leken er interessant i seg selv. Gjennom lek lærer barn seg sosiale relasjoner og rollespill, og de får en bedre forståelse av omgivelsene. Lek forbereder barnet på fremtiden, og da er det viktig at vi henger med i utviklingen. Vi ønsket å tilby et nytt nivå av lek uten at man må gå veien om et nettbrett, sier Erik Söderlind.

Nostalgisk balansegang

Barn i dag skiller ikke mellom virtuelle venner og venner i det vi voksne kaller den virkelige verden. For små barn er det de ser på skjermer, like virkelig som det de kan ta på. 

– Og noe så enkelt som et lokomotiv som vasker og skrubber seg på ryggen, kan jo oppfattes som en venn på ordentlig, sier Erik Söderlind.

For Brio-utviklerne handler det imidlertid om å oppnå en balansegang mellom de digitale mulighetene og foreldrenes nostalgiske bilde av selskapet. Mye av Brios varemerke ligger i nettopp dette – at produktene skal føles og se ut som de alltid har gjort. Men det gjør de ikke, avslører Erik Söderlind. Det er bare noe man tror. Han nevner Brio Maur som eksempel, det er en draleke som selskapet begynte å produsere for ti år siden, men som mange voksne tror de hadde som barn. Bare fordi den ser slik ut.

– Noen ganger har man følelsen av at det er barna som er den enkle utfordringen, smiler Erik Söderlind. 

Togene er heller ikke helt som før. Både form, farge og til en viss grad materialet er forskjellig. De er blitt utviklet i årenes løp for å gi nye lekemuligheter. Og det er slik Brios designansvarlig ser på ny teknologi. 

Elektrifisering og digitalisering har ingen egenverdi, men det gjør det mulig å øke lekeverdien og på den måten gi barnet flere og enda morsommere opplevelser. Den fysiske leken er fremdeles den samme, men med flere lag.   

Teknologien med RFID-chip er relativt enkel og brukes i dag i bl.a. digitale nøkler. Det må ikke være for komplisert, forteller Erik Söderlind. For selv om det ikke er barna selv som styrer teknologien, må lekene tåle påkjenninger og takle motorikken til en treåring. 

Antenner som stikker ut, eller andre ting som tar for mye plass, fungerer heller ikke. Alle nye Brio-deler må fungere sammen med de gamle – Brio legger stor vekt på at lekene de produserer, skal kunne arves i generasjon etter generasjon. Derfor må også nye tog kunne passere under viadukten som ble tegnet for mer enn 60 år siden, og som fremdeles finnes i mange hjem, selv om det skaper en del hodebry for utviklerne. 

– Hvis den bare hadde vært fem millimeter høyere og fem millimeter bredere, hadde vi hatt helt andre tekniske muligheter, sukker Erik Söderlind.

Med Brio Smart Tech får togene instrukser når de passerer tunnelene. Foto: BRIO.

Trangt, men effektivt

Brio har forlatt det lille tettstedet Osby nord i Skåne og holder nå til på Malmö Centralstation – et særdeles passende sted for et selskap som så til de grader forbindes med tog.

Det er så lett å bli sittende fast i gammel tankegang. Vi prøver heller å lete etter det som fra starten av føles feil, og så teste det. Man skal føle seg fri til å komme med dumme ideer.

I den øverste etasjen på jernbanestasjonsbygningen i Malmö sitter det 50 ansatte. Hele selskapet er i prinsippet samlet her – fra utvikling til logistikk og markedsføring. Selve produksjonen skjer i utlandet. 

Det er leker overalt. På hyller, i esker og på skrivebordene. Men aller mest der utviklerne sitter. De er nøye med at ingen av prototypene kommer med på bildene. Konkurransen er steinhard, og Brio merker at de har øynene vendt mot seg, at selskapets nyskapninger vekker interesse rundt om i verden.

Vi sitter litt trangt, sier Erik Söderlind, samtidig som han understreker fordelene ved at alle sitter sammen. Særlig det at utviklingsavdelingen finnes internt og kan jobbe tett sammen med designere og markedsavdelingen.

– Det skaper en forståelse for hverandre. Vi vet hva som fungerer eller ikke i alle ledd, det gjør utviklingen av nye produkter effektiv. Da jeg jobbet som konsulent, kunne jeg ha hundre ideer, men bare tre ble noe av – og jeg fikk aldri vite hvorfor de resterende 97 ble vraket. Nå vet vi hvorfor med det samme og kan arbeide videre ut fra det.

Hos Brio vrakes ingen ideer. Vi møter en av konstruktørene i heisen, og Erik Söderlind forteller at han aldri har forkastet en idé uten først å gi den en sjanse. Det er på den måten man fremmer kreativiteten på arbeidsplassen, mener han. Det fysiske miljøet spiller en mindre rolle enn et åpent og tolerant samtaleklima.

– Det er så lett å bli sittende fast i gammel tankegang. Vi prøver heller å lete etter det som fra starten av føles feil, og så teste det. Man skal føle seg fri til å komme med dumme ideer. 

Talestyring fascinerer

Selv kaster han lystne blikk på Alexa, Amazons digitale talestyrte assistent. Akkurat som utviklere i andre selskaper i helt andre bransjer funderer han nå på hvordan Brio kan dra nytte av den nyeste teknologien med smarthøyttalere. Slik at han kan skape enda flere nivåer av opplevelser innenfor rammen av de klassiske lekene.

Teknologien med talegjenkjenning er i startfasen, men den er allerede fascinerende. 

Erik Söderlind forteller om kameratens barn som ser på et TV-program om lemurer, strekker seg etter smarttelefonen, trykker på en knapp og spør: Hva er en lemur? Og får svar med det samme. Foreldrene, derimot, er vant til å finne frem Google, skrive «lemur», trykke på en lenke, åpne den og lese. 

For små barn er ingen ting og alle ting magisk. Erik Söderlind kommer ofte tilbake til det. Det er også det som er spesielt med å utvikle nye produkter for barn – å hele tiden finne det som overrasker. Det som gjør at også barn i den digitale tidsalderen har lyst til å leke med en togbane av tre.

Newsletter-Bg_3-1_NO.jpg

Abonner på nyhetsbrevet vårt

Hvordan skaper du lønnsomme kunderelasjoner? Hva er de nyeste trendene, og hvilke kommunikasjonskanaler er mest effektive? Abonner på nyhetsbrevet vårt og få med deg spennende artikler og intervjuer med fokus på det siste innenfor kundekommunikasjon.

Abonner