Hjelp til å navigere med nye spilleregler
I takt med at antallet betalingstjenester øker, blir det mer og mer viktig for bedrifter å inkludere betalingsstyring i sin omnikanalstrategi. Muligheten til selv å velge betalingsmetode styrker både lojaliteten og betalingsviljen.
Betalingsstyring er et forretningsområde der utviklingen går fort akkurat nå. Dette omfatter alt fra oppdatering av papirfakturaer med optimalisert layout og betaling via QR-kode, til helt nye typer digitale betalingsløsninger.
For PostNord Strålfors betyr dette at kommunikasjon i omnikanal også innbefatter muligheten til å velge hvordan og i hvilken kanal forbrukeren vil betale fakturaer.
– Det er stor interesse for dette, og vi får mange forespørsler fra kundene våre, sier Kåre Lund, Sales Director i PostNord Strålfors Norge.
Som forretningspartner hjelper PostNord Strålfors-kunden med å navigere i et komplekst miljø med raske forandringer. Mange har skjønt at det ikke bare fører til større kundetilfredshet, men også at det finnes penger å tjene. Riktige kanaler fører til raskere betalinger og større betalingsvilje.
– Det skal være enkelt og smidig, uten unødvendige hindre, sier Kåre Lund.
Informerte kunder
Betalingsstyring er et naturlig fokusområde for PostNord Strålfors, som allerede er en stor aktør innen fakturahåndtering, i tråd med ambisjonen om å støtte kundenes digitaliseringsreise.
Mattias Norén, produktsjef i PostNord, forteller at kundene ofte er velinformerte, men at det kreves en relativt stor investering i tid for å holde seg oppdatert.
– Der kan PostNord Strålfors bli en samtalepartner med kunnskaper om kundereiser, samtidig som vi hjelper til med å veie ulike alternativer mot hverandre. På den måten kan vi i fellesskap komme frem til de beste løsningene for kunden.
Spørsmål som diskuteres, kan for eksempel være hvilke løsninger kundene foretrekker i det aktuelle landet eller for den aktuelle målgruppen, og hvordan flyten skal se ut. Skal for eksempel fakturaen sendes ut i én kanal, og påminnelsen i en annen?
I tillegg til markedskunnskaper kreves det komplekse IT-integreringer med flere ulike aktører for å oppfylle forbrukernes preferanser og kunne tilby betalingsalternativene de etterspør.
– Der kan PostNord Strålfors være en partner som tilbyr en nordisk omnikanalplattform med alle relevante nordiske fakturakanaler og betalingsalternativer.
Nye aktører hver dag
Selv om alle de nordiske landene har kommet langt med digitaliseringen, er preferansene forskjellige, i likhet med de landsspesifikke løsningene. Betalingstjenestedirektivet PSD2 trådte i kraft i 2018 og åpnet opp for innovasjon både innen betalingsstyring og fintech (se artikkel Nye apper som retter seg mot drømmer).
Nye digitale aktører introduseres daglig, og det krever gode kunnskaper om bransjen for å kunne avgjøre hvilke muligheter de har til å lykkes.
– Vår strategi er å inngå partnerskap med dem vi har tro på. Vi utvikler ikke betalingsløsninger selv, men jobber med parter som har kommet lenger, dette for å få tjenestene ut på markedet raskere, sier Mattias Norén.