Telias digitale reise

Telia Danmark har startet på en reise som skal gjøre selskapet helt digitalisert, både internt og overfor kundene.
– Vårt hovedfokus er digitalisering og forenkling, sier Tamara Khaliel, strategisk sourcingsjef i Telia Danmark.

Payment-Management-2_16-9.jpg

Telia prioriterer den gode kundeopplevelsen. Det skal være enkelt, smart og raskt å betale mobilregningen. Er det nødvendig med en påminnelse, sendes det en vanlig SMS.

– Det dreier seg om å fjerne så mange «smertepunkter» som mulig i kundereisene våre. Vi ønsker at kundene skal føle seg glade når de kommer i kontakt med oss, sier Tamara Khaliel.

Telia er Nordens største telekommunikasjonsselskap med totalt 20 700 ansatte. I Danmark ligger markedsandelen på 20 prosent. 

Selskapet sender ut nærmere ni millioner fakturaer hvert år, så bare digitalisering av fakturahåndteringen innebærer store besparelser.

– Dessuten sender vi 300 000 påminnelser hvert år. De koster oss i snitt 250 kroner per stykk. Hver vellykkede betaling betyr store besparelser for oss samtidig som vi får mer fornøyde kunder, sier Tamara Khaliel og forklarer at det absolutt viktigste er å gjøre det så enkelt som mulig for kundene.

Enklere hverdag

– Vi undersøker potensialet i digitaliseringen i dybden. Så mye som mulig av vår kommunikasjon skal bli digital, sier Tamara Khaliel.

Tamara Khaliel, strategisk ­sourcingsjef i Telia Danmark. Foto: Telia.

Det skal være helt problemfritt å være kunde hos Telia.

Målet er å oppnå en optimal kommunikasjonsflyt der prosesser interagerer og informasjon stopper opp så lite som mulig. 

– Det skal være helt problemfritt å være kunde hos Telia. Med PostNord -Strålfors’ dynamiske løsninger, som kobling til MobilePay og fakturaer direkte i e-Boks, forbedrer vi kundeopplevelsen betraktelig. Pluss at kundene betaler raskere.

Hun forklarer:

– Vi kommer til å måtte bruke mye mindre tid på å håndtere påminnelser. Tid vi heller kan bruke på andre og mer strategiske oppgaver. Vi regner med at kostnadene for påminnelser vil bli mer eller mindre halvert når det hele er oppe og går, sier Tamara Khaliel.

Digital partner

Hun tror også at det er en mindre ubehagelig opplevelse for kunden å få en SMS i stedet for en påminnelse i posten.

– Denne løsningen gir mye bedre oversikt. Vi kan raskt se hvilke fakturaer som er betalt, og hvilke som ikke er det. En rekke trinn automatiseres hos oss, noe som reduserer antall feil.

Enkelt forklart innebærer løsningen en komplett digitalisering av den nordiske telegigantens danske kommunikasjon. PostNord Strålfors og Telia Danmark har inngått et partnerskap for å digitalisere Telias posthåndtering, bedre Telias kontakt med selskapets kunder innen mobiltelefoni og på sikt bedre kundenes muligheter til betaling i mobil og digitale postkasser.

– Vi er på en reise mot enklere og sikrere kundekommunikasjon og valgte Postnord Strålfors som partner, siden de både har kompetanse innen digital kommunikasjon og den nødvendige kapasiteten for en så stor og kompleks løsning som vi trenger, sier Tamara Khaliel.

Rasmus Kristiansen, salgssjef i PostNord Strålfors i Danmark, kommenterer:

– Vi er svært glade over at Telia har valgt oss som partner, og vi ser frem til å levere en komplett omnikanalløsning som både sender og mottar fysisk og digital kommunikasjon. Digitale kanaler i denne løsningen er bl.a. fakturaer i e-Boks og e-post og etter hvert også mobilbetaling av fakturaer.

Betal med ett klikk i mobilen

Telia Danmark sender nærmere ni millioner fakturaer hvert år. 

Hver vellykkede betaling innebærer dessuten en stor besparelse for oss. Så jo lettere det er for kunden å betale, desto bedre er det.

Her er det store penger å spare på digitalisering. 

– Det handler om å optimalisere måten vi kommuniserer med kundene på, slik at de opplever prosessen som smidig og effektiv. Hver vellykkede betaling innebærer dessuten en stor besparelse for oss. Så jo lettere det er for kunden å betale, desto bedre er det, sier Tamara Khaliel. 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Abonner på vårt elektroniske nyhetsbrev og holde deg oppdatert på den nyeste kommunikasjon trender og hvordan du kan kommunisere smartere og mer effektivt.