Vor-tids-megatrends_Hero_3-1_NEW.jpg
Markedstrender Digital transformasjon Kundeopplevelse

Vår tids megatrender

For å kunne skape en solid og vellykket strategi- eller scenarieprosess er det ifølge CIFS nødvendig at organisasjoner identifiserer megatrendene som kommer til å påvirke dem, og forbereder seg på effektene de kan få for virksomheten. CIFS regner følgende 14 strømninger i samfunnet som vår tids megatrender.

Å forutse fremtiden dreier seg i stor grad om å stille de riktige spørsmålene. Sammenlign forskjellen mellom å spørre hvordan en person tror fremtidens tannbørste vil se ut, med hvordan vedkommende tror fremtidens munnhygiene vil fungere. Kanskje vil tannpussingen bli erstattet av en tablett? 

Hvis jeg hadde spurt folk hva de ønsket seg, så ville de svart: En raskere hest." - Henry Ford

I Trendsociologi 2.0 skriver forfatterne Louise Byg Jakobsen og Cathrine Frederiksen at det først er når man har sluppet nåværende løsning og produkt at man får opp øynene for nye og disruptive ideer.

Megatrends

  1. Teknologisk utvikling – ny teknologi og digitalisering skaper nye muligheter og forretninger. Hvordan kan dine produkter og tjenester bli en del av IoT?

  2. Globalisering – den globale flyten av informasjon, teknologi og produkter fortsetter å ekspandere. Hvordan kan du skalere opp virksomheten?

  3. Bærekraft – den globale middelklassen og den økonomiske veksten øker behovet for bærekraftige løsninger. Sørg for at produktene dine er en del av en bærekraftig fremtid, og planlegg for en sirkulær økonomi.

  4. Økonomisk vekst – i større deler av verden øker den økonomiske veksten og fører til en voksende middelklasse, spesielt i Asia. Skap produkter rettet mot deres behov.

  5. Kunnskapssamfunn – jordens befolkning får stadig bedre tilgang til utdanning og informasjon. Sørg for at du kan svare på spørsmål fra opplyste forbrukere.

  6. Akselerasjon og kompleksitet – livssyklusen for forretningsideer, innovasjon og produkter blir kortere. La aldri kundene dine vente.

  7. Kommersialisering – private aktører tilbyr stadig oftere tjenester som tidligere ble levert av myndigheter eller frivillige virksomheter. Forbered deg på å drive innen nye områder.

  8. Nettverkssamfunn – mennesker påvirkes mer og mer av ulike typer digitale nettverk. Vær forberedt på å samarbeide med mennesker og grupper som du ikke samarbeider med i dag.

  9. Helsefokus – fokus på helse og velvære øker og påvirker alle områder – tilby produkter som bidrar til bedre helse for sluttbrukeren.

  10. Demografisk utvikling – demografien forandrer seg med økende urbanisering, en aldrende befolkning og endrede familiestrukturer. Undersøk hvordan sluttbrukerens behov og fysiske omgivelser kommer til å forandre seg.

  11. Individualisering – økt interesse for personlig tilpassede produkter og tjenester. Forbrukeren forventer skreddersydde løsninger.

  12. Polarisering – mellomsegmentet innen detaljhandelen blir mindre. Det går en linje mellom low-end og high-end, de som har et produkt og de som ikke har det. Bedrifter må vite hvordan de vil posisjonere seg. Billige løsninger eller eksklusivitet?

  13. Immaterialisering – vi går inn i en tid med mindre fokus på forbruk. Sørg for at produktet eller tjenesten møter emosjonelle behov og utgjør en forskjell for brukeren.

  14. Urbaniseringmilliarder av mennesker flytter fra landsbygda og gjør at byer og forsteder vokser. Paradigmeskiftet for hvilken transport vi velger, og hvordan vi gjør innkjøp, jobber og bruker fritiden er forestående


Kilde: Instituttet for Fremtidsforskning 2019

Mer fra Content Hub

Hvor-gar-kunden_16-9.jpg

Hvor går kunden?

Med endret forbrukeratferd og en rask teknologisk utvikling er det et spørsmål mange søker svaret på. Copenhagen Institute for Futures Studies benytter seg av scenarieplanlegging for å forberede kundene sine på ulike mulige fremtider.

Newsletter-Bg_3-1_NO.jpg

Abonner på nyhetsbrevet vårt

Hvordan skaper du lønnsomme kunderelasjoner? Hva er de nyeste trendene, og hvilke kommunikasjonskanaler er mest effektive? Abonner på nyhetsbrevet vårt og få med deg spennende artikler og intervjuer med fokus på det siste innenfor kundekommunikasjon.

Abonner