New-payment-patterns_Photo_3-1.jpg
Markedstrender Nye teknologier Sikkerhet & personvern FinTech

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – slik endret betalingsmønsteret i Norden seg

Kommer du fremdeles til å bære rundt på en lommebok om fem år? Antagelig ikke. Digital teknologi åpner for ny kontaktløs betaling som integreres bedre i kjøpsopplevelsen.

Norden i forkant

Eilin Schjetne, Product Director for Norden og Baltikum i VisaEilin Schjetne, Product Director for Norden og Baltikum i Visa.Høy grad av mobilbruk, en voksende netthandel og endret lovgivning er noen av faktorene bak det endrede betalingsmønsteret i de nordiske landene. De siste årene har flere nye aktører og tjenester etablert seg på betalingsmarkedet.

Kortbetaling dominerer, men mobilbetaling og digitale lommebøker øker raskt i popularitet. Både via fin-tech-selskaper som Swish, Vipps og MobilePay og mer tradisjonelle banker og kredittselskaper.

– Norden har alltid ligget langt fremme når det gjelder betalingsløsninger, det gjør at resten av verden følger utviklingen og spør hva som er stort her, sier Eilin Schjetne, Product Director for Norden og Baltikum i Visa.

Å tæppe har alltid vært populært i de nordiske landene, men vi har aldri før sett en så sterk økning i bruken.

Sterk økning i NFC-betaling

Under covid-19-pandemien har vi sett en tydelig atferdsendring – flere og fler kortbrukere har gått over til kontaktløs betaling med tæpping (NFC-betaling) i stedet for å bruke chip og PIN-kode.

– For å ha mindre kontakt med terminalen på grund av smitterisikoen, forklarer Eilin Schjetne.

Utviklingen har vært tydelig i hele Norden. Ifølge betalingsformidleren Nets økte kontaktløs betaling med 12 prosent i de første 16 ukene i 2020, fra 57 prosent til 69 prosent. I en pressemelding kommenterer Robert Hoffmann, Head of Merchant Services, utviklingen:

–  Å tæppe har alltid vært populært i de nordiske landene, men vi har aldri før sett en så sterk økning i bruken.

Betalingsmønster i Norden

Nya betalmönster i Norden
* Kontaktløs betaling med Apple Pay og Samsung Pay har ingen beløpsgrense, i og med at transaksjonen godkjennes via mobilen.

Flere oppkoblede enheter

Også med digitale lommebøker som Apple Pay, Samsung Pay og Google Pay kan man bruke NFC-funksjonen i butikker. Da lagres en digital kopi av kortet i betalingsappen og brukes så på samme måte som et fysisk.

De som bruker mobilbetaling, elsker det. Har man på klokken, vet man at man alltid kan betale for seg.

Funksjonen gjør det mulig å betale med en hvilken som helst oppkoblet enhet, f.eks. en smartklokke, en oppkoblet ring eller et aktivitetsarmbånd.

– De som bruker mobilbetaling, elsker det. Har man på klokken, vet man at man alltid kan betale for seg, sier Eilin Schjetne.

Sikrere digital betaling

I dag regnes det som like sikkert å betale med digital lommebok som å betale med et fysisk kort. Ved betalingen krypteres kortnummeret og lagres ikke lokalt. I stedet opprettes det et virtuelt kontonummer (token) ved hver transaksjon. Den oppkoblede enheten som brukes, har deretter en krypteringsnøkkel i minnet.

For at kjøpet skal gå gjennom, må brukeren deretter velge nok en verifiseringsmetode for å legitimere seg, ofte via en kode eller biometri.

–  Ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk er noe vi kommer til å se mer og mer av. Det gjør det enklere å slippe passord og koder.

Hos Visa bruker man også AI og maskinlæring for å overvåke transaksjoner i sanntid og for å kunne skille normale transaksjoner fra svindel.

Økt kundetilfredshet med fleksibel betaling

– Det skal være så lite friksjon rundt betalingen som mulig, uansett om den skjer i en fysisk butikk eller på nettet.

Det spås at betalingen vil bli en både smidigere og mer integrert del av kjøpsopplevelsen, der betalingsløsningen vil bli mer tilpasset den enkelte med flere valgmuligheter for hvordan og når man velger å betale.

– Som kunde vil man kunne styre om man får regningen via en e-faktura eller e-post, på samme måte som det skal være fleksibilitet i betalingsalternativene.

eArchive_Stefan-Winbo_Expertprofil.jpg
Thomas Otterlund
Product Manager, PostNord Strålfors

Thomas Otterlund, Product Manager PostNord Strålfors ser en stor etterspørsel etter mobilbetaling.

– Vi har en tjeneste som heter Mobilfaktura, og som innebærer at vi sender fakturaen til den kanalen som mottakeren har valgt, som SMS eller e-post. I meldingen får sluttkunden en lenke til betaling med flere forskjellige alternativer. Det kan være MobilePay, Swish eller Vipps, avhengig av hvilket nordisk land man befinner seg i, eller direktebetaling via kort eller bankoverføring.

Interessen for å kunne tilby flere betalingsmåter øker, og tjenestene verdsettes av både avsendere og mottakere.

– Det er raskt og enkelt å betale. Ved f.eks. en betalingspåminnelse innebærer det at det skyldige beløpet kan betales uten unødvendige forsinkelser.

Inspirasjon og fordypning

Etikk-teknologi_2_16-9_NY.jpg

Etikk+teknologi gir nordisk fordel

Betalingsløsninger fra Kina og USA dominerer den globale e-handelen. Men midt imellom de to stormaktene forsøker den norske nykommeren Vipps å kapre en del av kaken.

Payment-Management_16-9_2.jpg

Betalingsløsninger

En sikker betalingstjeneste i Omnikanal. Med betalingsløsninger fra PostNord Strålfors kan du enkelt la kundene bestemme – hvordan, hvor og når.

Newsletter-Bg_NO_20200903.jpg

Abonner på nyhetsbrevet vårt

Hvordan skaper du lønnsomme kunderelasjoner? Hva er de nyeste trendene, og hvilke kommunikasjonskanaler er mest effektive? Abonner på nyhetsbrevet vårt og få med deg spennende artikler og intervjuer med fokus på det siste innenfor kundekommunikasjon.

Abonner