Følelsen av en vare eller et varemerke blir viktigere for kunden – haptisk teknologi er i anmarsj
Å ikke bare se, men det å kjenne på varen før internettkjøpet er allerede en virkelighet i Kina. 2020 blir året da den haptiske teknologien kommer på flere områder, mener trendanalytikerne
I dag bygges varemerker ved hjelp av grafiske symboler, slogans og jingles. Syn- og hørselsinntrykk er helt dominerende i kommunikasjonen.
Men hva skjer når flere sinn kobles på? Se for deg en bedrift som blir forbundet med følelsen av å gå barbent i solvarmet sand. Eller krusningene på vannet etter en dråpe har falt på overflaten.
– Hvorfor ikke, sier Laura Ries, leder for det amerikanske branding- og konsulentfirmaet Ries & Ries, til CMO by Adobe. Varemerker har eid visse nyanser av farger og lyd. Det finnes ingen grunn til at en viss type vibrasjon skal kunne bli forbundet med et merke.
Ofte i symbiose med VR og AR
Det som muliggjøre dette, er haptisk teknologi, som utvikler følelsen av berøring og bevegelse. Haptisk teknologi fungerer ofte i symbiose med AR, augmented reality (utvidet virkelighet), og VR, virtual reality (kunstig virkelighet). Haptisk teknologi legger helt enkelt til en ytterligere sans til den virtuelle opplevelsen.
I spill- og underholdningsbransjen har haptisk teknologi allerede blitt brukt en god stund.
I spillverdenen har haptisk teknologi en lang tradisjon. Allerede i 1976 brukte Sega teknikken i et av spillene sine for å simulere følelsen av å kjøre motorsykkel. Andre spillutviklere var ikke langt etter med å ta i bruk teknikken.
Mobiltelefoni-bransjen var også tidlig ute. Det startet med vibrasjoner som signaliserte innkommende samtaler eller meldinger, og fortsatte med touchscreen og følelsen av å trykke på knapper eller snurre på et tannhjul når man endrer innstillinger. De som i 2015 så traileren for fjerde sesong av TV-serien Homeland på sin android telefon, kunne føle at en bombe eksploderte i hånden.
Haptisk teknologi kommer til å få sitt gjennombrudd i løpet av 2020, når flere bedrifter tilbyr kundene sine taktile opplevelser i virtuelle miljøer.
Forenkler utdanning
Det er ikke bare i spill- og underholdningsbransjen der interessen for haptisk teknologi vokser. Å kunne kjenne og føle gjør det også lettere i forhold til flere utdannelser, et område der teknologien allerede testes og utvikles. For eksempel kan teknologien brukes i simulasjoner for piloter, eller innen helsesektoren som tillater at personale og studenter ikke nødvendigvis trenger mennesker for å kunne teste sine ferdigheter.
I forskning og utdanning, eksempelvis innen helsevesenet, er det en fordel å kunne teste på andre elementer enn levende mennesker.
Ytterligere bruksområder er på vei, og utviklingen går fort. Trendanalytikerne ved Wunderman Thomson mener at haptisk teknologi kommer til å få sitt gjennombrudd i løpet av 2020, når flere bedrifter tilbyr kundene sine taktile opplevelser i virtuelle miljøer. At dette skjer akkurat nå henger sammen med at 5G-nettet rulles ut i verden. Høy kapasitet er en forutsetning for at teknikken skal fungere sømløst sammen med andre VR-enheter.
I takt med at teknikken utvikles kommer etterspørselen og investeringer til å øke
Først med det mest heftige
Kappløpet om å bli først med det mest heftige på markedet pågår for fullt. For eksempel jobber Disney med en Force Jacket, der bæreren skal kunne kjenne de ulike berøringene, klemmene og slagene som rammer ens karakter i VR-verden. Facebook planlegger å lansere et multisensorisk armbånd, «Tasbi», som skal gi opplevelsen av at man plukker opp saker, trykker på knapper eller rører ved en overflate.
Innen E-handel har kinesiske Alibaba allerede lansert Refinity, som gjør det mulig for kundene å kjenne på varen før de kjøper den, for eksempel hvordan vannstrålene i en dusj eller boblene i et boblebasseng føles.
Fulu tar sikte på å gjøre den haptiske teknologien tilgjengelig i hverdagen. FULU av Ryo Tada, foto av Deo Suveera.
Royal College of Art I London alumn Ryo Tada har utviklet Fulu, like stor som en fingernegl, som man kobler sammen med sin mobil eller nettbrett via bluetooth. Enkelheten i både designet og grensesnittet gjør Fulu lett å bruke i hverdagen.
En samfunnsgruppe som virkelig kan bli hjulpet i hverdagen av den haptiske teknikken er døvblinde, som kommuniserer gjennom taktilt tegnspråk og berøring. På høyskolen i Borås holder forskere, innenfor rammen for et EU-prosjekt, å utvikle plagg som snakker, det vil si en vest som hjelper døvblinde med å forstå sine omgivelser.
Oppfordring til alle bedrifter
I takt med at teknikken utvikles kommer etterspørselen og investeringer til å øke, mener Wunderman Thomson, og oppfordrer alle bedrifter til å tenke over hvordan haptisk teknologi kan inngå i deres innovasjonsstrategi.
Trendanalytikerne LS:N Global er inne på samme spor. Kunder integrerer og kommuniserer i alt høyere grad grenseløst med bedrifter og varemerker. Å da kunne appellere til flere sinn enn bare syn og hørsel kommer til å bli mer og mer viktig.