Kundupplevelse_Hero_3-1_Img-to-the-left.jpg Kundupplevelse_Hero-Mobile-16-9_Img-to-the-left.jpg

Større risiko med å kun jobbe i én kanal

Koronapandemien har på mange måter endret verden så vel som forholdene for god kommunikasjon. Flere selskaper har innsett at fleksibilitet og skreddersydde løsninger i omnichannel er nøkkelen til å nå ut og møte kundenes ønsker og krav. Det mener Mattias Norén, Head of Strategy & Business Development for PostNord Strålfors.

16-9_Puff-image_Transparent.png
Markedstrender Digital transformasjon Kundeopplevelse Omnichannel

Det at samfunnet blir stadig mer digitalt er en utvikling PostNord Strålfors ønsker velkommen. Ved å tilby en kanaluavhengig kommunikasjonsplattform, driver vi transformasjonen av kommunikasjonsmarkedet fremover.

– Vi leverer omtrent en milliard kommunikasjonsmeldinger og fakturaer hvert år, noe som gjør oss til den største aktøren i vår nisje. Vi håndterer både selskapenes og myndighetsinstitusjonenes informasjon og betalingsstrømmer til kunder og borgere og er en viktig del av Nordens infrastruktur, sier Mattias Norén, Head of Strategy & Business Development på PostNord Strålfors

Kommunikasjonsmarkedet har i mange år vært preget av økt digitalisering og etablering av nye kommunikasjonskanaler. Men behovet for selskaper og myndigheter å nå ut og kommunisere med sine kunder og innbyggere har fått økt fokus som en konsekvens av pandemien.

Instillinger for digitale løsninger endres raskt og behovet for fleksible alternativer har økt kraftig. Vårt fokus er på mottakerens ønsker og valg

Et knuff fremover

Utfordringene med å nå ut til et nytt landskap har ført til at flere selskaper har sett svakhetene ved å bare jobbe i én kanal. Det har gitt et press for å oppdage digitale løsninger som kan tilpasses nye og uforutsette situasjoner. I denne utviklingen er PostNord Strålfors en åpenbar partner i kundenes digitaliseringsprosesser.

– Instillinger for digitale løsninger endres raskt og behovet for fleksible alternativer har økt kraftig. Vårt fokus er på mottakerens ønsker og valg. Med pandemien har mange forstått at måten som fungerte for å kommunisere i begynnelsen av året ikke fungerer i dag, sier Mattias Norén.

To komplekse antitrender 

Å skape fleksibilitet er i seg selv et spennende område. Mattias Norén påpeker at vi lever i en tid hvor forventningen om tilpasning og fleksibilitet i tjenester er ekstremt høy. Som forbruker vil du at produktet skal skreddersys - noe som er drivkraften bak mange moderne trender i dag:

– Samtidig ser vi at forsiktighet om personopplysninger øker. Du vil ha absolutt tilpasning - som krever kunnskap om brukeren - og du er motvillig til å dele informasjon. Det er en interessant utvikling og to komplekse antitrender, sier Mattias Norén og legger til:

– Du kan ikke jobbe i et moderne selskap i dag, uten å begynne med kundenes preferanser. Samtidig må du ha god forståelse av datasikkerhet og følge lover og respektere personvernet til kundene dine. Det er et kontinuerlig arbeid som går hånd i hånd, og det er viktig at vi som en allikevelverandør og våre kunder holder munnen.

PostNord Strålfors leverer omtrent en milliard kommunikasjonsmeldinger og fakturaer hvert år

Hvordan vil måten vi kommuniserer se ut om noen år? Det Mattias Norén virkelig er sikker på er at fremtiden er usikker og at ingen egentlig vet hva som venter rundt hjørnet. Derfor er det ekstra viktig å investere i fleksible og skalerbare løsninger.

– Det er viktig å lage kvalifiserte gjetninger og være forberedt på det uventede - dette er den sterkeste måten å forberede seg på fremtiden. Vi tror på et tilbud som er kanaluavhengig og hvor kommunikasjons- og betalingsløsninger kan leveres til kunden i den formen de ønsker det. Da oppnår du også den største forretningsfordelen, avslutter Mattias Norén.

Inspirasjon og fordypning

I-kundens-skor_16-9.jpg

I skoene til kunden

Vi har alle hatt dårlige kundeopplevelser. Men hvordan kan det være at selskaper ikke er klar over gjentatte smertepunkter? Kanskje de bare må bli flinkere til å lytte. Forsker Per Kristensson ser store konkurransefortrinn når bedrifter skaper verdi sammen med sine kunder.

Access Interactive. Hvordan kan kundene bli nysgjerrige på utsendelsene våre?

Access Interactive

Med Access Interaktive gjør du kundene nysgjerrige på utsendelsene dine! Forbedre kundeopplevelsen ved å tilpasse kommunikasjonen etter mottakeren, både når det gjelder innhold og utkanal.

Newsletter-Bg_NO_20200903.jpg

Abonner på nyhetsbrevet vårt

Hvordan skaper du lønnsomme kunderelasjoner? Hva er de nyeste trendene, og hvilke kommunikasjonskanaler er mest effektive? Abonner på nyhetsbrevet vårt og få med deg spennende artikler og intervjuer med fokus på det siste innenfor kundekommunikasjon.

Abonner