Visual-search_Hero_3-1_NO.jpg

Visual Search revolusjonerer kundereisen

Nye tjenester for bildesøk gjør det mulig å bruke mobilkameraet som søkemotor. Netthandelen er det området som påvirkes raskest av den nye teknologien når apper som Google Lens og Pinterest endrer hvordan vi interagerer med verden rundt oss.

Teknologier Artificial Intelligence / Machine Learning / Deep learning

Hva er Visual Search?

Siden mobilappen Shazam ble lansert i 2008, har vi vent oss til å kunne identifisere artistene på spillelisten på favorittkafeen eller hvilken låt som høres i bakgrunnen i en TV-serie – og det på bare noen sekunder. Nye AI-tjenester for bildesøk brukes på lignende måte, men i stedet for å registrere lyd via en mikrofon identifiseres objekter og objektenes kontekst via mobilkameraet.
 
Bildet som brukes til å søke med, kan være:

  • nedlastet
  • en skjermdump
  • et foto
  • noe som vises i kameraets søkefelt

Ta for eksempel et bilde av en genser du liker, og bruk Visual Search for å finne ut hvor den er kjøpt, og hva den koster – uten at du trenger å beskrive nøyaktig farge, materiale og form med riktige søketermer.

Muligheten til å søke med bilder åpner for en helt ny shoppingatferd og danner en link mellom fysisk og digitalt forbruk. I stedet for at kunden må bla seg gjennom sortimentet i en nettbutikk, havner han/hun direkte på en samleside med ønskede varer og mulighet til å sammenligne pris og kvalitet på forskjellige varemerker.

Visual facts

Google Lens og Pinterest dominerer

En av de mest nedlastede appene innen bildesøk er Google Lens, som både kan gjenkjenne objekter og koble dem sammen med informasjon som er lagret i søkemotoren. Det innebærer for eksempel:

  • At du kan få anbefalinger. Ved å rette kameraet mot en restaurant du går forbi på gaten, hentes data fra Google Maps med navn, veibeskrivelse og anbefalinger. Du kan også skanne menyen for å finne ut hvilke retter som er populære. Google matcher navnet på retten med bilder og anbefalinger som gjester har lagt ut på Google Maps.
  • At du kan få stedsinformasjon. Du kan bruke appen som guide og få informasjon om ting og severdigheter i nærheten.
  • At du kan forstå symboler og skilt eller få hjelp med oversettelse hvis du er i utlandet og ikke kan språket.

De første 16 månedene ble Google Lens lastet ned 50 millioner ganger.

Med 320 millioner brukere er Pinterest også en aktør å regne med. Brukerne er særlig kvinner i aldersgruppen 16–35 år som samler inspirasjonsbilder på digitale oppslagstavler. I 2020 gikk Pinterest forbi Snapchat og ble det tredje største sosiale nettverket i USA etter Facebook og Instagram. Det har fått flere og flere varemerker til å publisere produktbilder på plattformen.

I juni 2020 la Pinterest til en kjøp-knapp i appen Pinterest Lens som gjør det mulig å få et søkeresultat som bare inneholder kjøpbare pins med prisinformasjon og direktelenke til selskapenes checkout-sider.

Brett spekter av bruksområder

Selv om det akkurat nå er netthandelen som har størst nytte av funksjonene, er flere av dem blitt populære blant brukerne. I anmeldelsene av Google Lens er det for eksempel mange som fascineres av muligheten til å artsbestemme planter og dyr.

Du kan også lese inn coveret på en vinylplate og få informasjon om både albumet og artisten. Å koble bildesøk sammen med AI åpner muligheter for helt nye funksjoner som gjør hverdagen enklere for den vitebegjærlige.

AR forsterker kjøpsopplevelsen

Søkeresultatene blir mer og mer treffsikre etter hvert som det kommer nye apper, og etter hvert som bedriftene blir bedre på å søkeoptimalisere bildene sine. Både H&M, Asos og Ikea har utviklet egne AI-tjenester for å guide kundene til produkter fra eget sortiment. Disse kobles så ofte sammen med et AR-filter for å skape muligheter for å interagere. Kanskje ønsker du å teste at fargen på en leppestift passer til ansiktet ditt, eller plassere en stol virtuelt i stuen.

Den nye shoppingatferden gjør at for å nå forbrukere i forskjellige stadier av kundereisen blir det stadig viktigere at bedriftene sørger for at både tekst og bilder på nettsidene deres er søkbare.

Slik kan du SEO-optimalisere bildene dine:

  • Velg bilder der det er lett å identifisere objekter, og uten for mye forstyrrelser/støy.
  • Unngå bilder fra bildebyråer – eller rediger dem slik at de blir unike.
  • Optimaliser bildene for nettet.
  • Bruk beskrivende filnavn.
  • Legg til tittelatributt for bilde.
  • Legg til søkeord i alt-teksten med informasjon om f.eks. farge, produktnavn, tilgjengelighet og pris.
  • Legg eventuelt til en bildetekst med utfyllende informasjon.
  • Legg til bildene i din XML-struktur.

Inspirasjon og fordypning

Newsletter-Bg_NO_20200903.jpg

Abonner på nyhetsbrevet vårt

Hvordan skaper du lønnsomme kunderelasjoner? Hva er de nyeste trendene, og hvilke kommunikasjonskanaler er mest effektive? Abonner på nyhetsbrevet vårt og få med deg spennende artikler og intervjuer med fokus på det siste innenfor kundekommunikasjon.

Abonner