Enklere og smartere betaling
Har du noen gang reflektert over hvilke betalingsløsninger dere tilbyr kundene? Gjør dere det enkelt for dem? Og hvilke alternativer finnes det?
Vi i PostNord Strålfors samarbeider med Nordens ledende leverandører av betalingsløsninger for å kunne tilby alternativer som er optimalt tilpasset din bedrift, ditt marked og behovene til dine kunder.
«Vi hjelper allerede mange ledende bedrifter med å få betalt i tide og samtidig forbedre kundenes opplevelser», sier Andreas Schei, leder for forretningsutvikling i PostNord Strålfors.
Betalingsløsninger i omnikanal
Våre Payment Management-løsninger er utviklet ut fra et omnikanalperspektiv, slik at du enkelt kan la kundene bestemme hvordan, hvor og når de vil betale en faktura.
«Vi mener at fakturabetaling skal være både tydelig, enkelt, sikkert og effektivt. Med våre Payment Management-løsninger har vi fjernet kompleksiteten forbundet med digital fakturering. Det gjør også at våre kunder kan bruke tiden på å bygge en bedre kundeopplevelse – og i siste instans også en bedre virksomhet», sier Andreas Schei.
I dag foretrekker stadig flere bedrifter betaling i digitale kanaler, f.eks. Kivra, Swish eller e-faktura. Disse løsningene gjør betalingen raskere og enklere, men digital fakturering er samtidig en kompleks prosess som krever integrering av flere forskjellige tjenester og datastrømmer samt høy sikkerhet.
«I dag finnes det en rekke betalingsløsninger for fakturering. Samtidig har hver kunde sine egne unike preferanser. Hvis fakturaen ikke er tilpasset kundens ønsker, kan det føre til manglende betaling, dyre betalingspåminnelser, lavere kontantstrøm og i siste instans også en dårlig kundeopplevelse», sier Andreas Schei.
Enklere kundeopplevelser – en drivkraft
I telekombransjen har den digitale omstillingen pågått i over 20 år – men for finanssektoren er den her og nå, med rask teknologisk utvikling som konsekvens. Og det er de selskapene som klarer å forenkle kundeopplevelsen, som har best potensial til å lykkes.
En løsning som revolusjonerer bransjen
Lowell tilbyr både store og små bedrifter totalløsninger innen kreditthåndtering og inkasso. Et av de viktigste initiativene de siste årene er å tilby enkle og raske tjenester direkte i mobiltelefonen. De er de første i Sverige til å lansere Mobilinkasso.
«Vår drivkraft er å få kreditter til å fungere bedre for alle, både for bedrifter og for deres kunder. Digitale løsninger gjør det enklere for oss å leve opp til det selskapet vi ønsker å være», sier Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation i Lowell.
Men – hvem har ansvar for kundene?
Mange i bransjen tror også at det kommer et PSD3, et tredje EU-direktiv, som tvinger bankene til å åpne plattformene sine for mer enn bare betalingstjenester. Kanskje får vi apper som med noen enkle tastetrykk kan håndtere boliglån. Eller som gjør det enkelt å ordne med P2P-lån, dvs. lån mellom privatpersoner.
«Vi er på vei mot et superkomplekst økosystem av finansielle tjenester. Det innebærer store muligheter – men også store utfordringer for lovgiverne. Hvem har egentlig det endelige ansvaret for kundene», spør Claire Ingram Bogusz.