Markedstrender Omnichannel

Fremtidens virksomheter krever dialog

Hva krever en digitalisert verden av en bedrift - og hvordan gjør du din virksomhet relevant i en digital verden? Hvis du spør Robin Jonsson på LINK Mobility, er det ved å levere verdi i mobilen.

Robin Jonsson, salgsdirektør i LINK Mobility Sweden
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility Sweden.

PostNord Strålfors og LINK Mobility har samarbeidet i nesten 15 år. I starten handlet det om enkel SMS-distribusjon, men over tid har samarbeidet utviklet seg.

«PostNord Strålfors har alltid vært store på kommunikasjon fra en til mange, og derfor var de en interessant partner for oss», sier Robin Jonsson, salgsdirektør i LINK Mobility Sweden.

Enkelt forklart leverer LINK Mobility IT-løsninger som gjør det lettere for bedrifter og organisasjoner å kommunisere med sine kunder på mobilen.

«Vi har alltid fokusert på mobil som den primære kanalen til for eksempel markedsføring, kundeundersøkelser eller lenker til forskjellige typer betalingsløsninger. For PostNord sender vi også ut pakkeleveranser via SMS», sier Robin Jonsson.

«Med Mobile Invoice får du raskere betalt og kundene dine er mer fornøyde, fordi de selv kan bestemme når og hvordan de skal betale, sier Thomas Otterlund som er produktsjef i PostNord Strålfors»

Høy og rask betalingsvilje på mobil

Det er for eksempel sammen med LINK Mobility PostNord Strålfors har utviklet sin faktureringsløsning i mobilen.

En stor fordel med mobilbetalinger er oppmerksomhet og betalingsvilje. 90 prosent leser en SMS innen 15 minutter.

Thomas Otterlund, Product Manager på PostNord StrålforsThomas Otterlund, Product Manager på PostNord Strålfors. En annen fordel med mobilfakturering er at betalingsfunksjonen er en integrert del av løsningen og mottakeren umiddelbart får muligheten til å velge betalingsmåte.

«Sluttforbrukeren får en SMS med en lenke som fører til en landingsside med all betalingsinformasjon», sier Thomas Otterlund.

Utfyller hverandre

Da tjenesten var ny, ble de to selskapene raskt enige om at de var en veldig god match fordi de utfylte hverandre godt.

«PostNord Strålfors har en fornuftig tilnærming når de innleder samarbeid med parter, de fortsetter å utvikle kjernevirksomheten mens de lar oss som partnere komplettere med leveransene i mobilen. Alt for å gi kundene sine så god verdi som mulig», sier Robin Jonsson og fortsetter:

«PostNord Strålfors tilbyr en komplett faktureringsløsning til sine kunder. Og siden mobiltelefonen har blitt knutepunktet for all forbrukerkommunikasjon uavhengig av bransje, er vi et naturlig tillegg til tjenestene deres», sier Robin Jonsson.

Møt kunden der kunden vil være

Det neste trinnet for mobilkommunikasjon vil være ytterligere fokus på meldingskanalene ifølge Robin Jonsson.

«Ser vi litt fremover, ser vi mer og mer direkte kommunikasjon mellom forbrukere og selskaper i for eksempel Messenger, WhatsApp eller Viber. Akkurat nå bygger vi for eksempel en fullskala Facebook-løsning.»

Ser du litt lenger inn i krystallkulen, mener Robin Jonsson at fremtiden handler om å gjøre det enkelt for forbrukeren, å la dem velge.

«Vi forbrukere er kresne. Noen har WhatsApp, andre har Messenger. Vi vil ikke flytte. Dette betyr at selskapene som vet hvordan de skal møte kunden i kundens kanal, har en stor fordel»

Mer dialog og mindre friksjon

Hvis ti prosent av kundene foretrekker å kontakte kundeservice via Messenger, er det en stor fordel å møte kunden der i stedet for å tvinge kunden til en annen kanal.

Robin Jonsson ser enda mer dialog og mindre friksjon i fremtiden - lavere terskler og enklere funksjonalitet.

«Google er nær å ha den nye SMS-funksjonaliteten, RCS (Rich Communication Service), klar her i Europa. Når den rulles ut får SMS den samme funksjonaliteten som for eksempel Messenger har i dag og SMS slutter å være en begrenset kanal», sier han.

Kommunikasjonen i mobilen blir mer sømløs og tersklene lavere og lavere.

«Vi kan kommunisere mer visuelt og grafisk pent via SMS, som er en spennende utvikling for blant annet å handle forbruksvarer», sier Robin Jonsson.

«Så hvis vi lykkes med å integrere disse kanalene på riktig måte og gjøre det attraktivt visuelt, vil fremtiden levere virkelig gode kundeopplevelser direkte i mobilen», uten forstyrrende hindringer.

Det er lett å komme i gang!
Med PostNord Strålfors' Payment Management kommer du raskt i gang. Med oss får du alt på ett sted, i og med at vi samarbeider med alle store aktører på det nordiske markedet. Kontakt våre eksperter, så finner vi i fellesskap de betalingsløsningene som passer best for din bedrift.

Kontakt oss

 

Inspirasjon og fordypning

Mobilfaktura-16-9.jpg

Mobilfaktura

Mobilfaktura-tjenesten sender kundene SMS med lenke til landingsside. Her kan de velge betalingskanal selv. SMS-er er utløser rask betaling.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – slik endret betalingsmønsteret i Norden seg

Kommer du fremdeles til å bære rundt på en lommebok om fem år? Antagelig ikke. Digital teknologi åpner for ny kontaktløs betaling som integreres bedre i kjøpsopplevelsen.