Markedstrender FinTech

Potensialet for digital inkasso er enormt

I desember 2020 sendte norske selskaper 400 000 purringer og inkassokrav digitalt, og etterspørselen etter digital inkasso øker.

«Vi ønsker å være i forkant av utviklingen av krav til digital inkasso sammen med våre kunder og partnere», sier leder for forretningsutvikling i PostNord Strålfors, Andreas Schei.

PostNord Strålfors var den første aktøren i Norge som sendte påminnelser og inkassokrav som e-faktura. Med den nye utsatt betaling-løsningen for både fysiske og digitale kanaler kan PostNord Strålfors’ kunder tilby sine kunder å søke om utsatt betaling, samtidig som de sikrer pengene direkte på en konto uten økte purring- og fakturakostnader.

Andreas Schei, Head of leder for forretningsutvikling i PostNord StrålforsAndreas Schei, leder for forretningsutvikling i PostNord Strålfors.Som et neste trinn skisserer PostNord Strålfors en løsning som samsvarer med sanntidsstatus, både for inkasso og for betaling.

«Det ville gjort det mer enkelt for fakturautstedere og sluttforbrukeren», sier han.

Effektiv og økonomisk

Vi i PostNord Strålfors jobber aktivt med å forenkle prosesser for distribusjon av betalingsdokumenter, og i samarbeid med Nets og flere av våre kunder har vi utviklet en løsning for å sende inkassodokumenter direkte til nettbanken.

«Dette er en effektiv og ikke minst økonomisk løsning som inkassoselskapene vil ha nytte av å bruke», sier Andreas Schei.

Inkassogjelden i Norge er på over 100 milliarder kroner, og mer enn 3,2 millioner nordmenn kan for tiden motta eFaktura. I slutten av januar uttalte Nets i en pressemelding at 2020 var et rekordår for betaling av digital regning i Norge. Økningen var 17 prosent sammenlignet med året før. I løpet av 2020 ble 516 millioner betalinger registrert med KID, og ​​164 millioner fakturaer ble sendt som eFaktura.

«Potensialet for å sende i denne kanalen er derfor stor og voksende, og det vil definitivt bidra til kostnadsreduksjon for bransjen, sier Andreas Schei»

400 000 påminnelser og inkassokrav digitalt

Ifølge Nets skyldes årsaken til økningen et enda sterkere fokus på digitalisering hos selskapene, og at bankene og Vipps har fått flere forbrukere til å si "Ja takk til alle" (JTTA), noe som betyr at de godtar at alle fakturaer kan sendes som eFakturaer. I tillegg har flere selskaper begynt å sende påminnelser og inkassokrav som eFaktura. I desember 2020 sendte norske selskaper 400 000 purringer og inkassokrav digitalt, og etterspørselen etter digital inkasso øker.

B2B neste trinn

Den nye løsningen for utsatt betaling er en relativt ny tjeneste hos PostNord Strålfors. Det må nå skaleres opp og forbedres.

«Vi jobber også med et B2B-spor, for eksempel via EHF. Vi ønsker også i fremtiden at løsningen stemmer overens i sanntid, både for inkasso og for betaling. Det ville gjort det mye enklere for sluttforbrukerne», sier Andreas Schei.

Det er lett å komme i gang!
Med PostNord Strålfors' Payment Management kommer du raskt i gang. Med oss får du alt på ett sted, i og med at vi samarbeider med alle store aktører på det nordiske markedet. Kontakt våre eksperter, så finner vi i fellesskap de betalingsløsningene som passer best for din bedrift.

Kontakt oss

 

Løsninger og inspirasjon

Inkassodokumenter-til-Nettbank_16-9.jpg

Forenklede prosesser for distribusjon av betalingsdokumenter

PostNord Strålfors ønsker å stå i spissen i den digitale utviklingen sammen med kundene våre. Nå har vi løsningen for inkassodokumenter til nettbanken på plass.

Svea Finans

Svea Finans digitaliserer betalingsløsningene

Svea Finans får levert en moderne løsning i form av omnikanal fra PostNord Strålfors. – Noe som gir oss større fleksibilitet ovenfor våre kunder. Det å få digitalisert løsningene gjør at vi sparer miljøet, noe vi er opptatt av, sier Jostein Vingsand, Business Developer i Svea Finans.