Markedstrender FinTech

Tiden er moden for smarte betalingstjenester

Enfuce vil revolusjonere vårt syn på betalingstjenester.
– Jeg ønsker å forstå fremtiden – og allerede i dag tilby løsninger som påvirker den positivt, sier selskapets administrerende direktør og medgrunnlegger Monika Liikamaa.


Monika Liikamaa,adm.dir. og grunnlegger.

Monika Liikamaa er en tidligere bankdirektør og utvikler som vil noe mer. Hennes drivkraft er selskapets misjon – from payment to purpose.

– Vi finnes fordi det tar altfor lang tid for tradisjonelle banker å få ut nye og innovative produkter, forklarer hun og fortsetter:

– Alle banker utvikler for eksempel sine egne løsninger for at det skal være trygt, og da jeg var IT-sjef i bank, var en av mine største utfordringer å planlegge for kapasitet. Men er man smart, finnes ikke det problemet lenger.

Med dagens skytjenester kan en IT-sjef på bare noen sekunder få nøyaktig den kapasiteten som trengs, så lenge den trengs. Ofte er det snakk om topper noen dager i måneden, men ellers ganske lav trafikk.

– Det er dette det dreier seg om. Å stoppe opp og tenke over hvordan man løser saker. Kjernevirksomheten til en bank er å ta risiko – ikke levere IT-tjenester, sier Monika Liikamaa.

– Teknikk er aldri problemet. Det er konteksten og timingen som avgjør om en bra idé fungerer eller ikke. Akkurat nå er tiden moden for smarte betalingsløsninger, mener Monika Liikamaa.

Smarte betalingsløsninger

Enfuce leverer fleksible, skalerbare og sikre skybaserte betalingsløsninger som er raske å implementere. Selskapet ble etablert i 2016 og har som mål å revolusjonere markedet for betalingsløsninger.

Monika Liikamaa, toimitusjohtaja ja perustaja.Monika Liikamaa– Teknologi er aldri problemet. Det er konteksten og timingen som avgjør om en god idé fungerer eller ikke. Og akkurat nå er tiden moden for smarte betalingsløsninger, mener Monika Liikamaa.

I tillegg har pandemien for alvor fått fart på digitaliseringen.

– Digitaliseringen går på steroider akkurat nå, på godt og vondt, og også eldre virksomheter innser at de må handle for å overleve. Det driver alle fremover, sier hun.

– Det er altfor enkelt å kjøpe nå og betale senere.

Betalingskort fortsatt viktige

Det dukker hele tiden opp nye betalingsmåter, men kortselskapene (for eksempel Mastercard og Visa) har ikke forandret seg spesielt mye opp gjennom årene.

– Men vi må forholde oss til betalingskortene, for de er det eneste betalingsmiddelet som er sammenkoblet globalt i sanntid. Det finnes mange andre løsninger også, men de oppdateres ikke øyeblikkelig.

I tillegg finnes det i dag løsninger som tidligere var nærmest utenkelige, for eksempel rask kredittopplysning før et kjøp på nettet.

– Fremtiden går i retning av lettere, raskere og enklere løsninger, sier Monika Liikamaa.

Derimot tror hun at kreditthåndteringen vil bli strengere regulert.

– Det er altfor enkelt å kjøpe nå og betale senere, sier hun.

En annen global utfordring er sterkere autentisering knyttet til kortbetalinger.

– Hele verden trenger en type digital ID som er like smidig som løsningene vi har i Norden.

– Vi vil at så mange som mulig forstår hvordan deres livsstil bidrar til klimaendringene – og hva de kan gjøre for å redusere sin påvirkning.

Spennende tilleggstjenester

I tillegg til kort- og betalingsløsninger tilbyr Enfuce også Open Banking-tjenester og en løsning som måler karbonfotavtrykket.

– Med My Carbon Action kan våre kunder fortelle sine kunder hvordan de kan gjøre enkle livsstilsendringer i hverdagen, sier Monika Liikamaa.

70 prosent av utslippene våre dreier seg om hva vi forbruker, hva vi spiser og kjøper, hvor vi bor, og hvordan vi reiser.

– Når vi kjøper eller forbruker noe, slipper vi også ut klimagasser. Dette er imidlertid ikke tilstrekkelig synlig i dag, og da er det lett å gi opp.

Teknisk sett er det enkelt å utvikle praktiske måleverktøy. Det er bare å knytte korttransaksjoner til riktige data. Derimot er vanskeligere å finne en datamodell som støtter en slik kalkyle. Dataene er landsspesifikke, for det er stor forskjell på å bo i Sverige og forbruke svensk og å bo i Frankrike og forbruke fransk.

– Vi lette lenge før vi til slutt fant D-mat og Michael Lettenmeier. Det er hans forskning som ligger til grunn for løsningen My Carbon Action, forteller Monika Liikamaa.

– Vi vil at så mange som mulig forstår hvordan deres livsstil bidrar til klimaendringene – og hva de kan gjøre for å redusere sin påvirkning.

– Vi må lære oss å se på data og digitalisering som en mulighet, ikke som noe vi bare må håndtere. Det handler ikke lenger om planlegging. Det handler om aktivering.

Future Impact Builder

Det var da Monika Liikamaa arbeidet med den finske banken Aktias kortvirksomhet, at hun kom i kontakt med PostNord Strålfors for første gang.

– Vi sendte fakturaer til dem for utsendelse, og gjennom dette samarbeidet fant vi ut at vi ville jobbe mer sammen.

I dag samarbeider Enfuce, PostNord Strålfors, Aktia og Veritas om innovasjonssatsingen Future Impact Builder, som skal utvikle gode og bærekraftige løsninger innen finansteknologi.

– Vi bygger reelle samarbeidsløsninger. Det er på tide å slutte med tomprat og i stedet komme med innovative løsninger som er bærekraftige og kan settes i produksjon umiddelbart, slår hun fast.

Monika Liikamaa er overbevist om at det er tekniske løsninger kombinert med kunnskap som vil løse fremtidens utfordringer.

– Vi må lære oss å se på data og digitalisering som en mulighet, ikke som noe vi bare må håndtere. Det handler ikke lenger om planlegging. Det handler om aktivering, avslutter hun.

Lett å komme i gang!
PostNord Strålfors' Payment Management-tjeneste er rask å implementere. Hos oss får du alt på ett sted, i og med at vi samarbeider med alle store aktører på det nordiske markedet. Kontakt våre eksperter, så finner vi i fellesskap de betalingsløsningene som passer best for din bedrift.

Kontakt oss

 

Inspirasjon og fordypning

IKANO-bank_16-9.jpg

Rask og enkel plattform for digitale fakturaer

«Vi har har kjøpt omnikanalløsningen til PostNord Strålfors som sørger for at fakturaene havner der de skal basert på sluttkundenes ønsker», forteller Christian Gagnum, Head of Retail Partners & Direct to Consumer i Ikano Bank AB i Norge.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Fra kontantløs betaling til kontaktløs – slik endret betalingsmønsteret i Norden seg

Kommer du fremdeles til å bære rundt på en lommebok om fem år? Antagelig ikke. Digital teknologi åpner for ny kontaktløs betaling som integreres bedre i kjøpsopplevelsen.

Payment-Management_16-9_2.jpg

Betalingsløsninger

En sikker betalingstjeneste i Omnikanal. Med betalingsløsninger fra PostNord Strålfors kan du enkelt la kundene bestemme – hvordan, hvor og når.