Get-personal-2021_Hero_3-1_3.jpg Personalized-communication_16-9.jpg

Mer personlig kommunikasjon med smart bruk av kundedata

Å arbeide datadrevet gjør det mulig å nå ut med rett budskap til rett kunde i rett kanal. Men for å kunne fortsette med det må du overbevise kunden om at det er en vinn-vinn-situasjon der begge parter får utbytte av transaksjonen.

Markedstrender Kundeopplevelse Nye teknologier

Det er blitt vanskeligere å få overblikk over den moderne kundereisen. Før så kunden en annonse, gikk til butikken, kjøpte produktet, og det var det. I dag har antall kommunikasjons- og salgskanaler økt. For 15 år siden brukte en gjennomsnittsforbruker to touchpoints på kundereisen. I dag er det tilsvarende tallet elleve*.

Kompleksiteten har åpnet opp for en rekke nye analyseverktøyer. Ifølge en undersøkelse fra ReportLinker forventes markedet for kundedataplattformer å øke fra 2,5 milliarder NOK i 2020 til 10,5 milliarder NOK i 2025.

Informasjon om hva kundene er interesserte i, om interaksjon med kundetjenesten samt omdømmet i sosiale medier bidrar til det puslespillet det er å bedre forstå behovene og kunne respondere med relevant innhold.

I undersøkelsen «2021 digital marketing trends» gjennomført av Falcons.io oppgir 80 prosent av respondentene at sannsynligheten for et kjøp øker når de eksponeres for et personlig tilpasset budskap.

Begrenset bruk av informasjonskapsler («cookies»)

Frem til i dag har datadrevet kommunikasjon i prinsippet vært synonymt med bruk av informasjonskapsler for å samle inn informasjon med tanke på annonsering, nettstatistikk og målrettet innhold. Men økt bekymring for misbruk av personopplysninger og krenking av personvernet gjør at bedrifter i dag må tenke på nye strategier.

EUs personvernforordning (GDPR) førte til at EU allerede i 2019 fastslo at informasjonskapsler krever et aktivt samtykke fra brukeren. Jo flere som sier nei til å dele sine data, desto mindre sikre blir analysene.

Parallelt skjer det en utvikling der flere nettlesere, bl.a. Apples Safari og Mozillas Firefox, gir brukerne, med en enkel innstilling, mulighet til å blokkere bruken av tredjepartsinformasjonskapsler (Google har varslet at de fjerner støtte for tredjepartsinformasjonskapsler i 2022).

Man skal gjøre seg fortjent til kundenes tillit

I undersøkelsen «2021 digital marketing trends» gjennomført av Falcons.io oppgir 80 prosent av respondentene at sannsynligheten for et kjøp øker når de eksponeres for et personlig tilpasset budskap. Men for at kunden skal velge å gi fra seg sine opplysninger, må bedriftene dels være åpne om hvilke opplysninger som samles inn, og for hvilket formål, og dels sørge for at kunden får noe igjen for opplysningene de gir fra seg.

Et eksempel på selskaper som har forstått dette, er strømmetjenester for film og musikk. Når du har abonnert på Netflix i noen år, har de antagelig bedre oversikt over hvilke filmer du liker, enn det partneren din har. Til gjengjeld får du mer treffsikre anbefalinger og risikerer ikke å gå glipp av nye sesonger av favorittseriene dine.

Veien fremover

For at en personlig tilpasset kommunikasjon skal bli en positiv opplevelse, må bedrifter ivareta kunderelasjonen og tilpasse budskapet ut fra kundens ønsker. Når kundedata brukes for bedre å møte kundens behov, vinner begge parter på relasjonen.

Det har også begynt å dukke opp nye tekniske alternativer som innebærer at virksomheter kan dra nytte av brukerdata uten at dataene kan spores til enkeltpersoner. Konsernet L’Oréal er ifølge Googlethink et av de første forbrukervaremerkene som har begynt å bruke Googles Ads Data Hub – en skybasert løsning som krypterer data og gjør det mulig å arbeide anonymisert med kundeinnsikt.

* Forbes: The Role Of Influence In The New Buyer's Journey

eArchive_Stefan-Winbo_Expertprofil.jpg
Thomas Otterlund
Product Manager, PostNord Strålfors

For administrativ kommunikasjon kan personalisering innebære at kunden selv kan velge om han/hun vil motta meldinger via nettbank, digital postkasse, SMS, mobilapper, e-post eller fysiske forsendelser. Det er også mulig å tilpasse innholdet etter forskjellige kundesegmenter. Prosessen er enklere enn det mange tror.

– Rent praktisk innebærer det at kundene våre sender en fil til PostNord Strålfors med den informasjonen som skal kommuniseres. Vi sørger så for at kommunikasjonen sendes ut i riktig kanal med riktig kundetilpasset innhold. Ved å bruke dynamisk kommunikasjon i omnikanal kan vi dessuten tilby en sterkere kundeopplevelse, sier Thomas Otterlund, Product Manager i PostNord Strålfors.

Kom igång med personlig kommunikasjon
Kontakt oss hvis du ønsker tips om hvordan du kan skape mer personlig kommunikasjon med smart bruk av kundedata.

Kontakt oss

Inspirasjon og fordypning

Dynamic-Communication-16-9_NY.jpg

Dynamisk kommunikasjon

Dynamisk Kommunikasjon får budskapet frem. Alle dokumenter – til og med fakturaer - blir en opplevelse. Tilpassede tilbud og interaktivitet før til at kundene åpner dokumentene dine.

Nordea_16-9.jpg

HTML-faktura ble et enkelt valg for Nordea Finans

Nordea Finans sin store utfordring var å nå bredt ut til så mange kunder som mulig, til tross for de begrensninger som taushetsplikten innebærer. «HTML-faktura ble løsningen, og med faktura som en av våre viktigste kanaler, er dette en løsning som gjør at vi virkelig når kundene», forteller Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist i Nordea Finans.

Canal-digital_16-9.jpg

Canal Digital satser på dynamisk innhold

Persontilpassede utsendelser og responsive fakturaer fra PostNord Strålfors øker treffsikkerheten. – Vi legger bort klønete formater som pdf, og åpner for at kundene kan finne informasjon fra oss i den kanalen og på den plattformen de foretrekker, forklarer Fredrik Welin.