Datadrevet kreativitet – slik gjør du

Hvordan skaper du kreativt materiale som er tilgjengelig i lang tid? Og som aktiveres automatisk basert på kundebehov og -atferd?
– For første gang noensinne er vi i en situasjon der teknologien lar oss drive kreative kampanjer med data på en enkel måte, sier Magnus Widgren, Head of Growth i Edisen.

Markedstrender Nye teknologier

Magnus Widgren får de samme spørsmålene fra kundene som alle markedsførere: Hvordan kan vi selge mer? Hvordan får vi mer lojale kunder som kommer tilbake gang på gang? Hvordan får vi kundene til å ville handle hos oss?

Han mener at svaret finnes her og nå – og at det handler om relevans og å forstå den tiden vi lever i.

– Vi lever i en spesiell tid. Aldri før har vi mennesker vært mer negativt innstilte til markedsføring. Samtidig er vi hele tiden på utkikk etter underholdning der og da. Det betyr at vi må være mer relevante og interessante i den regelmessige kommunikasjonen med kundene når vi møter dem. For eksempel i transaksjonsøyeblikket.

– Har dere en database med kunnskap om kunden – bruk den! Da kan dere gå fra transaksjon til relasjon, sier Magnus Widgren.

Enkelhet fremfor pris og kvalitet

Når det gjelder transaksjonen, har kunden en rekke spørsmål som helst skal besvares så raskt som mulig – hva skal jeg betale, når skal jeg betale, og hvordan skal jeg betale? Markedsføreren glemmer ofte at transaksjonen er «the magic moment» for kunden. Det er da alt bare må fungere.

– Vi må derfor bli bedre på å utnytte transaksjonen, sier Magnus Widgren og siterer dr. Nicola Millard, fremtidsforsker i British Telecom: «Jo enklere det er å interagere med varemerket ditt, desto mer lojale kunder får du.»

Det er en viktig nøkkel. Kunden velger alltid enkelhet fremfor pris og kvalitet, selv om det koster mer.

I dag legger kundene en rekke spor etter seg, f.eks. ved et kjøp eller et nesten sluttført kjøp. Det handler ganske enkelt om å aktivere alle disse dataene med det samme – og koble dem til kommunikasjon.

– Har dere en database med kunnskap om kunden – bruk den! Da kan dere gå fra transaksjon til relasjon, sier Magnus Widgren.

Datadrevet kreativitet

Enkelt forklart fungerer automatisert datadrevet kreativitet på den måten at det foretas et utvalg av innholdet gjennom testing mot forskjellige målgrupper i forskjellige kanaler. Ved hjelp av kunstig intelligens (AI) får hver kreative enhet en karakter mellom 0 og 100. Deretter versjoneres innholdet basert på innsikten fra disse dataene, og det skapes unikt innhold helt automatisk.

– De som produserer innhold, må tenke på en annen måte. Det handler ikke lenger om et sluttprodukt som skal utvikles og deretter versjoneres. De må i stedet tenke gjennom hva kunden vil oppnå, og utvikle riktige komponenter – for alle overalt, forklarer Magnus Widgren.

Det blir også enklere å få varemerket til å kommunisere konsekvent på forskjellige markeder. Det er mulig å bygge lokale budskap, men likevel være «on brand».

– Vi har nå 50 forskjellige scener, der hver scene har et unikt formål. Vår AI klipper automatisk sammen forskjellige versjoner av materialet, og så tester vi dette på YouTube mot forskjellige målgrupper.

Modulært innhold

Magnus Widgren snakker om et helt modulært innhold i stedet for en «one size fits all»-kampanje. Og om hvordan tradisjonell segmentering blir helt avleggs når vi kan se på og bruke live-data fra forbrukerne.

– Dette er kjempespennende. Vi kan for eksempel umiddelbart se hva som skjer hvis vi bytter ut en viss type innhold.

Han forteller om et case de har for et internasjonalt kjent drikkevaremerke akkurat nå. Der har de matet inn bevegelig materiale fra de to siste årene i Edisens plattform.

– Vi har nå 50 forskjellige scener, der hver scene har et unikt formål. Vår AI klipper automatisk sammen forskjellige versjoner av materialet, og så tester vi dette på YouTube mot forskjellige målgrupper. Ser vi at noe fungerer bra i Spania, tester vi i Mexico også. Og så videre.

Full kontroll over materiale og budsjett

Det Magnus Widgren liker aller mest med å jobbe på denne måten, er bærekrafttankegangen. Vanligvis går du til et byrå og kjøper en kampanje – som sikkert leverer bra. Men som regel bare én gang. Det er vanskelig å gjenbruke ferdige ideer og leveringer.

– Nå kan vi i stedet aktivere en 360 graders løsning som aktiverer kampanjer i alle mulige kanaler, så lenge materialet er relevant. Og du har hele tiden full kontroll over materialet, hvilke rettigheter som gjelder, og når du må kjøpe nytt og hvor mye, konstaterer han.

Inspirasjon og fordypning

Nicklas Bergman

Slik møter du fremtiden på riktig måte

Investoren og gründeren Nicklas Bergman har brukt en stor del av sitt yrkesaktive liv på å prøve å finne ut hvor teknologien kommer til å føre oss i fremtiden. – Vi mennesker har en tendens til å ikke like endringer – og teknologi har en tendens til å overvinne den motstanden så lenge vi finner måter å bruke den på som er fordelaktige for oss, sier han.

The-future-of-payment_16-9_3.jpg

Fremtidens betalingsløsninger

De siste årene har konkurransen innen betalingsløsninger og andre finansielle tjenester økt kraftig. Nå finnes det flere leverandører og bedre og sikrere tjenester enn noen gang før. 

Payment-Management_16-9_2.jpg

Mer personlig kommunikasjon med smart bruk av kundedata

Å arbeide datadrevet gjør det mulig å nå ut med rett budskap til rett kunde i rett kanal. Men for å kunne fortsette med det må du overbevise kunden om at det er en vinn-vinn-situasjon der begge parter får utbytte av transaksjonen.