Strålfors har utviklet en løsning basert på open banking API-er som forenkler betalingen av fakturaer sendt per mail, SMS eller mine sider ved å sende disse fakturaene som ferdig utfylte betalinger direkte til brukernes bank. Dette gir en bedre brukeropplevelse og er mer kostnadseffektivt og sikrere enn kortbetalinger.
Open Banking. Hva er det egentlig?
– I 2019 kom EU med et direktiv som krevde at alle banker åpnet opp for at teknologileverandører kunne bygge tjenester som lente seg på bankenes teknologi og infrastruktur, sier Andreas Schei, Head of Business Development og Manager, Nordic Product Management i PostNord Strålfors.
«Å betale på denne måten, direkte via banken, gjør at vi kan kutte flere steg i betalingsprosessen versus bruk av kortbetalinger, understreker Andreas»
Kostnadseffektivt og sikkert
Fortsatt sendes mange fakturaer ut som PDF med e-post, noe som er lite effektivt for brukerne, koster mye for bedriften og øker risikoen for at de glemmes. Med open banking er det en ny vei som åpnet seg: Vi kan lage en egen betalingsprosess som knyttes direkte til banken brukerne benytter seg av for å betale fakturaer.
– Å betale på denne måten, direkte via banken, gjør at vi kan kutte flere steg i betalingsprosessen versus bruk av kortbetalinger, understreker Andreas.
Med betalingsløsningen slipper du fordyrende mellomledd, slik at bedriften får mer igjen for pengene. Og alt er gjort sikrere gjennom trygg lagring og deling av data. Her er det ingen som sendes til ukjente nettsider eller apper, alt skjer hos sluttbrukernes egen bank.
Betaling som en fleksibel eFaktura
Vi kan lede sluttbrukerne til betalingsløsningen via lenker i e-post, min side, SMS-er, eller ved pushvarsler direkte i bedriftens egen app.
Via disse lenkene kommer man rett inn i en betalingsprosess, som gjør det mulig å gjennomføre en betaling på samme måte som når man betaler en eFaktura.
– Det blir nesten som en vanlig eFaktura. Og det kommer til å være tydelig hvilken bedrift de betaler til via logoer, fakturakopi og profil-tilknytning for hver bedrift, for å fjerne usikkerhet, sier Andreas.
Brukes over hele Norden
Vi har kunder over hele Norden og bedrifter som jobber på tvers av landegrensene. Det har derfor vært viktig å lage en løsning tilpasset de nordiske landene, slik at kundene våre enkelt kan ta den i bruk uavhengig av hvilket land de opererer i.
Som leder for forretnings- og produktutvikling er Andreas opptatt av å alltid ta tjenestene til neste nivå, og gi kundene størst mulig verdi.
– At markedene skiller seg fra hverandre gir oss verdifull innsikt, og gjør at vi kan hente frem eksempler, forslag og nye måter å bruke løsningene våre på.
Skreddersydd for dine behov
Kontobetalinger basert på Open Banking er fortsatt ganske nytt, men der vi ser størst suksess er når kundene bruker betalingsløsningen for å løse egne, unike prosesser.
Et godt eksempel er en kunde som bruker løsningen på kundesenteret sitt.
Når kunder etterlyser fakturakopier, kan kundesenteret enkelt sende dem en SMS med en direktelenke til betalingsløsningen. Så kan betalingen gjennomføres mens man fortsatt har dem på telefonen.
Vi tar oss av teknologien
Med Strålfors i ryggen tar vi oss av teknologien og utviklingen for dere. Her er vi opptatt av å kunne tilby tjenester fra A-Å, slik at du kan være sikker på at din bedrift tas vare på.
– Ved å kunne nå sluttbrukerne der de er, håper vi i Strålfors at det blir enklere å få inn betalinger.