Fem trender bedrifter bør kjenne til i 2021
Hva forventer egentlig kundene til selskapet ditt? Ole Petter Nyhaug, partner og Creative Director for analysebyrået Opinion presenterte fem innsikter fra den nordiske rapporten «Consumer stories».

Sømløst
Konsumenter i dag etterspør løsninger som gjør livet enklere og hverdagen mer smidig. I dag opplever så mange som 30 prosent av de nordiske respondentene at de får for mange valgmuligheter. Å forholde seg til dem tar helt enkelt for mye tid og energi. Det samme gjelder overfloden av bedriftsrelasjoner og sosiale medier-kontakter. De nordiske konsumentene drømmer om en enklere vareflyt, som gjør de daglige beslutningene enklere.
Smart
Gjennom flere år har forbrukere fått høre at bedrifter samler inn deres persondata. Nå har vi kommet til et punkt der de berettiget stiller spørsmålet: Hva tjener jeg på det? Forbrukere forventer seg at deres personlig informasjon skal benyttes til å etablere smarte og personlige tjenester innen alle områder; fra personlige musikklister, til helseanbefalinger og anbefalinger om hvor man lader elbilen mest økonomisk.
Kontroll
Når en langt større del av vårt daglige liv flyttes online, blir datasikkerhet et viktig punkt på agendaen. For å vinne forbrukernes tiltro, må bedrifter opptre transparente på hvordan de bruker kundedata, samtidig om det er viktig for forbrukerne å kjenne at de har kontroll og eier sine egne opplysninger. Syv av ti personer i Norden er engstelige for datasikkerhet, og tre av fire vil ha muligheten til å surfe på nettet i skjul.
Balanse
Både klimaforandringer og koronaviruset forsterker forbrukernes følelse av at vareflyten på kloden er ute av balanse. I relasjonen med bedrifter etterspør forbrukere varer og tjenester som hjelper dem med å leve på en mer bærekraftig måte. Det gjelder både forbruk, hvor man helst ser at varen er produsert på en etisk og klimabesparende måte, og for tjenester som hjelper forbrukerne med å finne balansen i privatlivet sitt gjennom eksempelvis apper for avslapning og meditasjon.
Samfunnet
Når Opinion undersøkte hvilke temaer som engasjerte mennesker i Norden mest, var det de sosiale spørsmålene som toppet listen: ensomhet, mental helse og flyktningshjelp. Til tross for at vi i dag lever i et mer digitalt samfunn enn tidligere, har betydningen av menneskelig og fysisk kontakt ikke blitt mindre. Bedrifter må vise en mer personlig side i relasjonen til sine kunder og i utviklingen av produkter og tjenester.