Fem trender bedrifter bør kjenne til i 2021

Hva forventer egentlig kundene til selskapet ditt? Ole Petter Nyhaug, partner og Creative Director for analysebyrået Opinion presenterte fem innsikter fra den nordiske rapporten «Consumer stories».

SCS2020_speakerImages3OlePetterNyhaug.jpg

Sømløst

Konsumenter i dag etterspør løsninger som gjør livet enklere og hverdagen mer smidig. I dag opplever så mange som 30 prosent av de nordiske respondentene at de får for mange valgmuligheter. Å forholde seg til dem tar helt enkelt for mye tid og energi. Det samme gjelder overfloden av bedriftsrelasjoner og sosiale medier-kontakter. De nordiske konsumentene drømmer om en enklere vareflyt, som gjør de daglige beslutningene enklere.

Smart

Gjennom flere år har forbrukere fått høre at bedrifter samler inn deres persondata. Nå har vi kommet til et punkt der de berettiget stiller spørsmålet: Hva tjener jeg på det? Forbrukere forventer seg at deres personlig informasjon skal benyttes til å etablere smarte og personlige tjenester innen alle områder; fra personlige musikklister, til helseanbefalinger og anbefalinger om hvor man lader elbilen mest økonomisk.

Kontroll

Når en langt større del av vårt daglige liv flyttes online, blir datasikkerhet et viktig punkt på agendaen. For å vinne forbrukernes tiltro, må bedrifter opptre transparante  på hvordan de bruker kundedata, samtidig om det er viktig for forbrukerne å kjenne at de har kontroll og eier sine egne opplysninger. Syv av ti personer i Norden er engstelige for datasikkerhet, og tre av fire vil ha muligheten til å surfe på nettet i skjul.

Balanse

Både klimaforandringer og koronaviruset forsterker forbrukernes følelse av at vareflyten på kloden er ute av balanse. I relasjonen med bedrifter etterspør forbrukere varer og tjenester som hjelper dem med å leve på en mer bærekraftig måte. Det gjelder både forbruk, hvor man helst ser at varen er produsert på en etisk og klimabesparende måte, og for tjenester som hjelper forbrukerne med å finne balansen i privatlivet sitt gjennom eksempelvis apper for avslapning og meditasjon.

Samfunnet

Når Opinion undersøkte hvilke temaer som engasjerte mennesker i Norden mest, var det de sosiale spørsmålene som toppet listen: ensomhet, mental helse og flyktningshjelp. Til tross for at vi i dag lever i et mer digitalt samfunn enn tidligere, har betydningen av menneskelig og fysisk kontakt ikke blitt mindre. Bedrifter må vise en mer personlig side i relasjonen til sine kunder og i utviklingen av produkter og tjenester.

Innhold på Smarter Communication Summit 2020

Innledning av Smarter Communication Summit

Dagens moderator Anna Olin Kardell og PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, ønsker velkommen til Smarter Communication Summit 2020 og presenterer årets tema "Connection the Dots".

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug, partner og Creative Director for analysebyrået Opinion, tok en gjennomgang av fem trender, som bedrifter må forstå for å etablere gode kundeforhold de neste fem årene: enkelhet, klokskap, kontroll, balanse og fellesskap.

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

Alex Hunter, tidligere Global Head of Digital for Virgin Group, delte sin kunnskap og erfaring og fortalte om psykologien bak lojalitet, og hvordan du holder kundene dine fornøyde.

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisering og bærekraft er de to trendene som gründer Rebecka Carlsson mener vil påvirke næringslivet mest det neste tiåret. I et inspirerende innlegg ga hun både håp for fremtiden og et grunnlag for bedre beslutninger basert på FNs globale mål.

Paneldiskusjon om CX

Anna Olin Kardell modererer en samtale med Ulrika Wennberg, Zero friction Manager i Volvofinans Bank, Björn Heselius, Principal Designer hos Nitor, Christian Strömlind, Chief Commercial Officer i Telia Finance og Mattias Norén, Group Head of Business Development i PostNord Strålfors.

Kredinor - norsk kundeartikkel

Ingjerd Grenne Thurmer, markedssjef og Petter Gjeitnes, forretningsutvikling hos Kredinor, forteller om selskapets erfaringer med å jobbe etter konseptet "Digital først". En klar strategi for digitalisering har betydd at Kredinor i dag sender fleseparten av meldingene sine i digitale kanaler.

Altere - norsk kundeartikkel

Altere leverer skytjenesten Utility Cloud, som heldigitaliserer kundeprosessen for nordiske energiselskaper ved bruk av "Artificial Intelligence" og "Machine Learning". Håvard Heggen, leder for fakturering og Torbjørn Hompland, administrerende direktør, forklarer fordelene for kunden.

IKANO Bank - Nordisk kundeartikkel

Lasse Bengtsson, Output Manager Operations Services, Nordic og Peter Carlsson, Head of Operations Services, forteller hvordan 20 års samarbeid med PostNord Strålfors har påvirket selskapet. I dag har IKANO Bank en fleksibel kommunikasjonsløsning med store muligheter til å tilpasse seg kundenes behov.

Lowell - svensk kundeartikkel

Mobilfakturering ga Lowell, "kredittadministrasjonsselskapet", raskere betalinger og bedre kundekommunikasjon. Jens Lindeblad fra Lowell Sverige AB og Mia Jansson fra PostNord Strålfors forteller hvordan de har jobbet sammen for å finne de rette løsningene.

Visma - dansk kundeartikkel

Sikkerhet er avgjørende når du er i fronten av digitaliseringen i Danmark. Kunder må vite med sikkerhet at dataene deres er i trygge hender. Det er de hos Visma, som i samarbeid med PostNord Strålfors sender ut 11 millioner lønnsslipper i e-Boks.

Nordea Finans - Svensk kundeartikkel

Nordea Finans sin største utfordring er å nå så mange kunder som mulig, til tross for begrensningene som bankkonfedensialitet medfører. For Anders Elgenberg, senior kommunikasjons- og markedsføringsspesialist i Nordea Finans, er fakturaen en av de viktigste kanalene for å nå ut til kundene.

Kombispel - svensk kundeartikkel

- Med PostNord Strålfors har vi en partner som kan ta oss med inn i fremtiden, sier Fredrik Holdar, forretningsområdeleder for Kombispel. Kombispel og PostNord Strålfors har en lang historie sammen, noe som betyr både mye moro og en god vane med å holde hverandre oppdatert i den teknologiske utviklingen.

SEGES - dansk kundeartikkel

SEGES er Agriculture & Foods utviklings- og innovasjonshus. Digitale løsninger som gjør det lettere å være bonde er noe SEGES fokuserer på i samarbeidet med PostNord Strålfors.

Avslutning på dagen

Dagens moderator Anna Olin Kardell og PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, oppsummerer dagen.

Newsletter-Bg_NO_20200903.jpg

Abonner på nyhetsbrevet vårt

Hvordan skaper du lønnsomme kunderelasjoner? Hva er de nyeste trendene, og hvilke kommunikasjonskanaler er mest effektive? Abonner på nyhetsbrevet vårt og få med deg spennende artikler og intervjuer med fokus på det siste innenfor kundekommunikasjon.

Abonner