Enklere salgsprosess med 3D-utskrift

Med prototyper skrevet ut i 3D kan Glenair Nordic demonstrere for kundene hvordan et kundetilpasset produkt vil fungere i virkeligheten.
– Det hjelper oss utrolig mye i salgsprosessen, sier Filip Sandberg, Technical Sales Manager i Glenair Nordic.

Filip-Sandberg_Glenair-Nordic_875x500.jpg

Filip Sandberg, Technical Sales Manager i Glenair Nordic. Foto: Glenair Nordic

Selskapet

Glenair produserer alt fra forbindelsesteknologi – kontakter som kobler sammen tekniske komponenter – til fiberoptikk tilpasset krevende miljøer, f.eks. fly, oljeplattformer, gruver og romindustrien.

– Våre produkter brukes i tøffe og krevende miljøer der mennesker ikke ønsker å oppholde seg, f.eks. vibrasjonsutsatte miljøer og miljøer der det er kaldt, varmt og fuktig, sier Filip Sandberg, Technical Sales Manager i Glenair Nordic.

Utfordringen

Glenair har en rekke standardløsninger. Ofte ønsker kundene imidlertid en modifisering av disse, slik at produktet passer inn i deres system. For å kunne demonstrere et modifisert produkt utfører Glenair kundeunike konseptstudier og skriver ut det modifiserte produktet i 3D, som de så bruker som salgsstøtte. Disse er i ti år blitt skrevet ut med selskapets interne 3D-skrivere, men siden skriverne ikke finnes i Sverige, medfører en intern bestilling en viss ledetid, noe Glenair Nordic ønsket å unngå.

Løsningen

For å oppnå rask levering og effektiv support for salgsstøttemateriale skrevet ut i 3D får Glenair Nordic nå hjelp av PostNord Strålfors. Via nettplattformen for 3D-solutions kan selskapet raskt og enkelt bestille 3D-utskrifter.
Filip Sandberg har brukt 3D-utskrifter både for å demonstrere internt hvordan et ferdig produkt vil bli, og som salgsstøtte hos kunder.

– 3D-utskriftene gir en salgsstøtte som vi kan bruke til å formidle våre tanker og ideer om hvordan et problem kan løses. I noen tilfeller kan vi til og med ha en 3D-utskrift som kan monteres mekanisk, og på den måten kontrollere at designen fungerer.

Resultatet

Filip Sandberg synes det er enkelt å bestille utskrifter via PostNord Strålfors' 3D-portal.

– Portalen har et enkelt brukergrensesnitt som er lett å forstå, og den er rask å bruke. Også leveringen går raskt – jeg går inn på hjemmesiden, legger inn en bestilling og mottar produktet innen to til tre dager. Det er mye raskere enn for våre konkurrenter som trenger 12–14 uker for å kunne presentere en prototype.

Produksjonstiden er også raskere sammenlignet med å bestille internt i Glenair.

– Ved å bruke PostNord Strålfors som lokal leverandør får vi raskere levering samt enklere og svært rask support.

Filip Sandberg synes også at resultatet er svært bra.

– 3D-utskriftene er proffe med utrolig fine detaljer. Alt ser ut slik man forestilte seg det.

Men fremfor alt gir 3D-utskriftene en svært bra effekt ute hos kundene.

– Kundene blir utrolig positive når de får se et produkt skrevet ut i 3D. Det gjør det mye enklere for dem å visualisere og få et inntrykk av hvordan sluttresultatet vil bli. Det fører til en bedre dialog med kunden, noe som er til stor hjelp for oss i salgsprosessen.

Fremtiden

Glenair Nordic kommer til å fortsette å bruke 3D-solutions fra PostNord Strålfors.

– Vår bruk kommer bare til å øke. Det er ikke umulig at vi også kommer til å utvikle måten vi bruker 3D-utskrifter på. Prosjektene våre blir mer og mer komplekse, og vi utvikles sammen med dem. Vi har for eksempel sett på om vi kan produsere sluttprodukter med 3D-utskrift i stedet for å frese dem ut.