Digital partner med et langt og nært samarbeid

En omnikanalløsning fra PostNord Strålfors er både tids- og kostnadsbesparende for Ikano Bank. Løsningen støtter også virksomhetens bærekraftsarbeid. Nøkkelen er et langsiktig partnerskap der vi utvikles sammen.

Industrier Bank, Finans & Forsikring


Ikano Bank AB er en del av den internasjonale Ikano Group og driver virksomhet innen bank og finansielle tjenester, forsikringer, eiendoms- og boligutvikling, industri m.m.

Peter Carlsson, Head of Operations ServicesPeter Carlsson, Head of Operations Services– Det er ikke mange som vet, i hvert fall ikke utenfor Sverige, at Ikano Bank ble startet av IKEA-grunnleggeren Ingvar Kamprad, forteller Peter Carlsson, Head of Operations Services.

Ikano Bank retter seg både mot privatpersoner og bedrifter og tilbyr private lån, kredittkort og sparing, i tillegg til fakturering, firmaleasing og salgsfinansiering. Det nordiske hovedkontoret ligger i Hyllie, en bydel i Malmö.

Et langt og nært samarbeid preget av tillit

Ikano Bank og PostNord Strålfors har hatt et vellykket samarbeid i mer enn 20 år.

Tidligere handlet det hovedsakelig om fysisk kommunikasjon, men nå støtter vi Ikano Bank med kommunikasjon som gjør det mulig å møte kundene digitalt og personlig, med samme gode kundeopplevelse.

– En lang kunderelasjon som over tid utvikles til et partnerskap, viser gjensidig forståelse og tillit. Vi håper og tror at vi som leverandør skaper de beste forutsetningene for at Ikano Bank skal lykkes med sin digitaliseringsstrategi, sier Mia Jansson, nordisk KAM i PostNord Strålfors.

Verden forandres raskt, det er full fart der ute. Derfor trenger vi en sterk partner som vi står nær og kan utvikles sammen med.

Optimalisert flyt både fysisk og digitalt

Lasse Bengtsson, Output Manager mot Ikano Banks nordiska marknadLasse Bengtsson, Output Manager i Ikano BankLasse Bengtsson jobber som Output Manager for Ikano Banks nordiske marked. Han har ansvaret for å effektivisere bankens prosesser, redusere mengden papirutskrifter både internt og eksternt og håndtere den digitale omstillingen.

– Det er en lang reise som startet allerede i 1995, og som påvirker flere avdelinger hos oss, forteller Lasse Bengtsson.

Ikano Bank har begynt å kommunisere ved hjelp av digitale postkasser, optimalisere den fysiske flyten, øke takten for elektroniske fakturaer og arkivere all kommunikasjon digitalt slik at den er lett tilgjengelig via Mine sider og andre apper som utvikles.

– PostNord Strålfors har mange løsninger som hjelper oss, for eksempel Access Interactive, eArkiv og We Mail. Med disse kan vi sende elektroniske fakturaer og bruke digitale postkasser, som Kivra i Sverige, Digipost i Norge og Omaposti i Finland, sier Lasse Bengtsson.

Takket være partnerskapet med PostNord Strålfors får Ikano Bank ressursene og verktøyene de trenger for å komme seg ut av gamle systemer. Fokus for alt utviklingsarbeid er å beholde den gode kundeopplevelsen i overgangen fra manuell håndtering til mer digitale prosesser.

Digitalisering gir høyere relevans

– Målet er alltid at vi skal bli mer tilgjengelig for kunden, sier Peter Carlsson i Ikano Bank, og fortsetter:

– Verden forandres raskt, det er full fart der ute. Derfor trenger vi en sterk partner som vi står nær og kan utvikles sammen med.

Mia Jansson i PostNord Strålfors understreker betydningen av å ta vare på gode relasjoner, men ikke stagnere i disse som leverandør.

– Da blir man ikke relevant nok fremover. Det krever mot å slippe tak i det trygge som har fungert, men ha tillit til sin partner når man tar steget.

Nordisk avtale med lokale variasjoner

– Ikano Bank og PostNord Strålfors har en nordisk avtale med tydelig styringsmodell. Det betyr at løsningene optimaliseres på nordisk nivå der dette er mulig, men at de ulike landene har lokale kontaktflater mellom selger og bestiller, i tillegg til muligheter for å implementere lokale tjenester og løsninger.

Eksempler på dette er digitale postkasser i Sverige, Norge og Finland og en dialog om betalingsløsninger i Danmark.

Med PostNord Strålfors har vi en partner som vi gjerne foretar reisen sammen med, og som vi stoler på og har et godt samarbeid med. En partner for alt, sier Lasse Bengtsson.

Besparelser på flere områder

Omnikanalløsningen har ført til både tids- og kostnadsbesparelser og også bidratt til Ikano Banks bærekraftsarbeid.

Stefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank ABStefan Karlsson, Sustainability Project Manager, Ikano Bank AB– Digitalisering skaper nye muligheter og hjelper oss å bli mer effektive, øke servicen overfor kunden og redusere vår klimapåvirkning, sier Stefan Karlsson, Sustainability Project Manager i Ikano Bank AB.

Det finnes en rekke aspekter ved digitalisering i tillegg til reduserte papirvolumer i utsendelsene. Ikano Bank ser blant annet at de kan oppnå ytterligere besparelser i form av plass i arkiveringsprosessen når de går fra fysisk til digital lagring.

– Med tiden vil vi også kunne identifisere dokumenter lettere og mer effektivt enn tidligere. Informasjon som vi normalt sender ut i fysisk form, kan nå gjøres enklere tilgjengelig i våre digitale kanaler når kunden trenger informasjonen, sier Stefan Karlsson.

Ikano Bank fokuserer blant annet på energibruk når de digitaliserer virksomheten.

– Vi arbeider med å sikre fornybar energi i hele flytkjeden. Her ser vi at vi kommer til å lære mer og mer underveis og identifisere nye områder som vil hjelpe oss å bli enda mer effektive, tilby enda bedre kundeservice og samtidig redusere klimapåvirkningen.

Mindre papirforbruk

Ikano Bank har samlet inn basisdata, som vann-, energi-, varme-/kulde- og papirforbruk, fra og med 2018.

– Vi bruker dataene for å forstå og kunne prioritere riktig fremover, sier Stefan Karlsson. Vi har for eksempel redusert det interne papirforbruket vårt med 7,1 tonn fra 2018 til 2020.

– Bærekraft er et viktig spørsmål for oss alle, og vi ser at vi spiller en viktig rolle og kan påvirke utviklingen mot et mer bærekraftig samfunn der vi alle ønsker å være og jobbe sammen, sier Stefan Karlsson.

Enklere for kundetjenesten

Andrea Flygare i Ikano Bank i Malmö jobber som Team Manager for Customer Operations i Norge. Hun forteller at kundeserviceteamet bruker Strålfors daglig, fordi de enkelt får tilgang til kundenes fakturaer via det elektroniske arkivet.

– Vi kan også sende fakturaer via Digipost og e-post til våre Coop-kunder. Det er en klar forbedring, sier Andrea Flygare.

Andrea Flygare (til høyre), Teamleder for Kundedrift i Norge.
Andrea Flygare (til høyre), Teamleder for Kundedrift i Norge.

En partner for all kommunikasjon

I Ikano Bank er de enige om at fremtiden ser lys ut. Virksomheten befinner seg på en spennende digitaliseringsreise med tydelig kundefokus.

– Med PostNord Strålfors har vi en partner som vi gjerne foretar reisen sammen med, og som vi stoler på og har et godt samarbeid med. En partner for alt, sier Lasse Bengtsson.

Korte fakta om samarbeidet med Ikano Bank

  • Kunde: Ikano Bank i Norden og Storbritannia.
  • Utfordringen: Overgang fra et gammelt IT-miljø, få samme treffsikkerhet som i den fysiske kommunikasjonen, og få til en enhetlig løsning som takler lokale forskjeller og variasjoner tilpasset de ulike markedene.
  • Løsningen: En omnikanalløsning som blant annet inneholder Access Interactive, eArkiv med kobling til Mine sider samt We Mail. Løsningen gjør det blant annet mulig å sende elektroniske fakturaer og bruke digitale postkasser, som Digipost i Norge.
  • Resultat: Løsningen sparer Ikano Bank både for tid og penger og leverer en digitalisert kundereise som gjør det mulig å tilby kommunikasjon på kundens vilkår – med samme gode kundeopplevelse.

Kontakt oss

Har du, i likhet med Ikano Bank, behov for å kunne kommunisere med kundene dine i en omnikanal? Med oss som digital partner kan du la kundene bestemme. Kontakt oss hvis du trenger hjelp med å komme i gang.

Send melding

Løsninger brukt av Ikano Bank

Access Interactive. Hvordan kan kundene bli nysgjerrige på utsendelsene våre?

Interactive

Med Interactive gjør du kundene nysgjerrige på utsendelsene dine! Forbedre kundeopplevelsen ved å tilpasse kommunikasjonen etter mottakeren, både når det gjelder innhold og utkanal.

eArchive-16-9_2.jpg

eArkiv

Rask, sikker og GDPR-kompatibel tilgang til data sparer deg for mye tid i det daglige arbeidet. Og gir bedre kundeopplevelser. eArkiv er selve kjernen i alle informasjonsstrømmer.

We Mail Bruke mail for å kommunisere i fysiske og digitale kanaler

WeMail

WeMail er en enkel og sikker tjeneste for billig porto, konvoluttering, adressering og eventuelt personifiserte vedlegg. Med WeMail kan du enkelt kommunisere i både fysiske og digitale kanaler med lite administrasjon og problemer.

Betale med Digipost

Betaling med Digipost

Du trenger ikke å bruke tid på administrasjon av utsendelser til digitale postkasser. Med den digitale postkassen Digipost havner alle utsendelser på riktig sted.

eInvoice-b2b_16-9.jpg

eFakturaer til bedrifter og offentlig sektor

eFaktura B2B er løsningen for deg som håndterer utgående fakturaer. Vi har levert strategisk bærekraftige eFakturaløsninger for bedrifter og offentlig sektor i over 30 år. Et viktig stikkord er også EHF (elektronisk handelsformat).

Hva er digipost? Digital postkasse. Utsendelser havner riktig sted

Digipost

Du trenger ikke å bruke tid på administrasjon av utsendelser til digitale postkasser. Med den digitale postkassen Digipost havner alle utsendelser på riktig sted.