e-handel_PostNord.jpg

At nordisk distansehandel totalt sett har vokst med litt over 17 prosent kan langt på vei forklares med at omsetningen i Finland har økt med nærmere 50 prosent. De flittigste til å handle på nettet eller på postordre var danskene, mens det er nordmennene som bruker mest penger. Litt over 4 prosent av den totale detaljhandelen i de respektive landene var distansehandel.
Pris og bekvemmelighet verdsettes av nordboere, som først og fremst kjøper klær og hjemmeelektronikk. I rapporten fastslås det også at distansehandel via mobiltelefonen fortsatt er helt i startfasen. I dag er en av fem positive, men antallet forventes å stige fordi flere og flere anskaffer seg smart phones.

Flere nettshopper i utlandet
– Nettet er et globalt marked, sier Linda Hedström, e-handelsansvarlig i Svensk Handel som kartlegger svenske e-handelsfirmaers salg til utlandet.
Undersøkelsen ”Så handlar vi på nätet” (Slik handler vi på nettet) belyser også svenske forbrukeres shoppingvaner på Internett.
– Det er interessant å se at svenskenes nettshopping i utlandet fortsetter å øke, det er helt klart at all handel står overfor en internasjonalisering, sier Linda Hedström.
Svenske forbrukere handler varer for ca. 1,25 milliarder kroner på utenlandske nettsteder, og det i seg selv er en økning med 67 prosent siden den forrige målingen. Folk som bor i storbyene, er mest positive til å handle fra utlandet.
– Det som kanskje er litt mer overraskende, er at forbrukerne i såpass høy grad opplever det som sikkert. Men samtidig tilbys det bedre og sikrere betalingsalternativer hele tiden, sier Linda Hedström, som tror at det er fleksibilitet og utvalg som lokker.

Sikre betalinger nøkkelen
Muligheten til prissammenligninger og kronens kurs påvirker hvordan og hvor vi handler. En tydelig suksessfaktor for e-handelsfirmaer er sikre betalingsmuligheter, og majoriteten av forbrukerne betaler med kort.
– Har man en gang gjort et trygt og vellykket e-handelskjøp, så er det større sannsynlighet for at man velger å bestille på nytt.
Andelen bedrifter som markedsfører seg i utlandet, har også økt. I dag har seks av ti svenske e-handelsfirmaer salg til utlandet, og det er noe mer enn ved fjorårets måling.