Godt innhold i rett kanal til rett tid
Under overskriften ”Markedsførere, foren eder” gikk gigantmessen Marketing Week Live 2014 av stabelen i London 25.–26. juni. Den imponerende messehallen Olympia Conference Centre var delt inn i fire hovedsoner, som representerte markedsførernes største utfordringer: å forstå, engasjere, oppleve og konvertere.

Mange av foreleserne og diskusjonene i år handlet om digitale kanaler, med særlig vekt på mobile kanaler og sosiale medier. Og den generelle konklusjonen etter de to dagene var forholdsvis enkel å trekke: Det er godt og aktuelt innhold som driver markedsføringen i dag, og den beste måten å spre budskapet på er ved å betale for plass i sosiale medier.
Kundene trenger ikke være fans for å like deg
Sonia Carter har ansvar for sosiale og digitale medier i næringsmiddelselskapet Mondelez, som har et enormt antall velkjente varemerker i kurven – blant annet Milka, Cadbury, Toblerone og Oreo. Hun fortalte om hvordan de brukte sosiale medier til å kjøre en konkret kampanje i Storbritannia.
”Nå handler 50 prosent av kundene fra mobilen”
Dagens forbrukerne har uendelige valgmuligheter, og det gjør at kundeopplevelsen blir helt sentral, det som gjør utslag. Så hvordan skaper man enda bedre og kundeunike opplevelser? Det var tema for diskusjonen mellom Andy Edge, markedsdirektør for kinokjedene Odeon og UCI, og Ben Carter, markedssjef for nettbutikken notonthehighstreet.com.
Lego utvikler seg sammen med kundene
Vi lever i en tid som er helt rett for samproduksjon, en aktiv, sosial og kreativ prosess som engasjerer så vel bedriftene som forbrukerne. Leketøyprodusenten Lego utnytter dette i fullt monn i sin forretningsmodell. Peter Espersen, som er ansvarlig for Community Co-Creation, foreleste om hvordan Lego arbeider sammen med brukerne for å kunne tilpasse kampanjene bedre til målgruppene.
Relevant innhold og søkemotoroptimalisering løftet flyselskap til nye høyder
Colin Lewis er markedssjef for det frittstående britiske flyselskapet BMI Regional. På Marketing Week Live 2014 snakket han om hvordan han startet opp igjen et gammelt og velkjent varemerke ved hjelp av nesten bare digitale kanaler.
Ny økonomi krever ny organisasjon
– Vi hjelper bedriftene å lære seg hvordan de kan forandre seg. Og det er ikke komplisert å forandre seg. Det er bare veldig, veldig vanskelig, sa Erik Rodin, Learning Designer i Hyper Island under overskriften ”Fremtidens digitale markedsføring”.