Ny økonomi krever ny organisasjon
– Vi hjelper bedriftene å lære seg hvordan de kan forandre seg. Og det er ikke komplisert å forandre seg. Det er bare veldig, veldig vanskelig, sa Erik Rodin, Learning Designer i Hyper Island, som foreleste på Marketing Week Live 2014 under overskriften ”Fremtidens digitale markedsføring”.

Årsaken til at mange bedrifter må forandre seg, er den digitale revolusjonen, som helt grunnleggende har forandret næringslivets forutsetninger. Forbrukerne i dag har fått tilgang til og kan mene noe om og påvirke alle deler av bedriftens verdikjede.
– Og når bedriftene som er organisert på gamlemåten, blir utfordret og må møte kundene på denne nye arenaen, da oppstår det problemer, sa Rodin.
De bedriftene som lykkes i dag, er de som vet hvordan de skal tilpasse seg forandringene.
– Og det handler ikke bare om å innføre endringer én gang. Du må forandre deg hele tiden, sa Erik Rodin.
Forandring en vanskelig prosess
Det å forandre seg er en lang prosess. Og fra det øyeblikket da beslutningen tas i organisasjonen, er det mange faser man må gjennom – alt fra sjokk, sinne og frykt til refleksjon, utforsking og ekte forandring.
Jourik Migom, Planning Director i AKQA og samarbeidspartner med Hyper Island, snakket om hvordan man helt konkret går frem for å kunne nå lengre som bedrift.
– Spør deg selv om bedriften løser kundenes faktiske problem, sa han.
Det gjelder hele tiden å holde oversikt over virksomhetens ulike deler – å optimalisere eksisterende avtaler i den grad det er mulig, å utforske beslektede forretningsmuligheter og hele tiden sette av en del av ressursene til innovasjon.
Ti prosent til å finne opp fremtiden
– Det er også helt vesentlig å gjøre alt så enkelt som mulig. Det er en faktor for å lykkes i dag. Å ta bort alt som ikke er nødvendig. Vurder hvilken friksjon som kan fjernes fra forretningsmodellen, sa han.
Jourik Migom mente at 70 prosent av ressursene skal brukes til å drive kjernevirksomheten, 20 prosent til å utforske beslektede forretningsmuligheter og 10 prosent til å finne opp fremtiden.
– Og helt ærlig: Er det noen i bedriften som noensinne tenker gjennom hvordan bedriftens kunnskap kan benyttes utenfor deres egen bransje, avsluttet han.