Den digitale darwinismen

Kundenes behov og forventninger vil alltid være i endring.
– Det betyr at bedriften og virksomheten hele tiden må utvikle kommunikasjonsstrategien, sa Anna Granholm-Brun, i Saxo Bank, da hun holdt foredrag på Strålfors Smarter Communication Day.

Den digitale revolusjonen er her. Den fører med seg raske endringer i hvordan bedriftene og deres kunder gjør forretninger.

– Vi er midt i "den digitale darwinismen" – evolusjonen av atferd og forventninger når samfunnet og teknologien forandrer seg fortere enn vår evne til å utvikle oss i takt med forandringene, mener Anna Granholm-Brun.

Relevant innhold skaper engasjement

Anna Granholm-Brun arbeider i dag med Saxo Banks digitale strategi. De siste årene har hun også utviklet kommunikasjonen på Maersks digitale plattformer.

– Hos Maersk var det enkelt da vi til å begynne med hadde bare en Facebook-side. Men etter hvert kom det til Twitter og flere landingssider på nettet, og plutselig var det en utfordring å få god oversikt over kommunikasjonen i alle kanaler.

Løsningen ble en omnikanalstrategi og å begynne å kommunisere utenfra og inn, i stedet for omvendt.

– Ved for eksempel å fremheve Maersks ansatte ble det skapt historier som fikk de besøkende på Maersks Facebook-side til å ville gå inn på bedriftens nettsider og lese mer om olje og oljeboring. Det gir betydelig større verdi for mottakerne enn om man bare forteller "her er bedriften, her holder vi til, og dette gjør vi".

Forstå fordelene med big data

I Saxo Bank har utfordringen i stedet vært å få kundene til å føle seg trygge, og å få dem til å forstå hvordan de kan ha nytte av at banken benytter seg av datainnsamling, såkalt big data.

– Kunder som forstår hva de får ut av personliggjorte tilbud, er mer komfortable med at banken samler inn data om kundene. Lykkes man i tillegg å tydeliggjøre hvorfor nettopp denne banken er den beste for kunden, er mye vunnet, poengterer Anna Granholm-Brun.

Omnikanal skaper magi

Uansett bedrift eller bransje er det enkelte faktorer du bør ha kontroll på for å lykkes med den digitale strategien.

Først og fremst: Forstå ditt publikum, skap relevant og inspirerende innhold, og lag en strategi for hvordan det skal formidles i ulike kanaler.

Sørg også for at kommunikasjonen støtter alle enhetene som kundene bruker, og legg alt til rette slik at kundenes besøk i forskjellige kanaler kan knyttes sammen. Og lag bare kampanjer som går ut i flere kanaler.

– Det er først når man kobler sammen kommunikasjonen i de ulike kanalene, at den virkelige magien oppstår.

Plan for forandring

Til bedrifter som ønsker å endre sin digitale strategi, har Anna Granholm-Brun et par råd.
– Tenk gjennom hva dere vil endre, og lag deretter en plan for hvordan dere skal gå frem. Og hent inspirasjon fra digitale strategier i andre bedrifter og bransjer – her er det mye å hente